Análise do comportamento social das estudantes nas turma do curso técnico em Informática de uma Instituição Pública Federal de Ensino utilizando Redes Complexas

  • Vitória Calonga dos Santos IFMT
  • Nathalia G. Teixeira IFMT
  • Kalel Baião M. Pereira IFMT
  • Phelipe Oliveira Teixeira IFMT
  • João Gabriel Rocha Silva IFMT

Abstract


Despite having a prominent brand and historical significance in the field of computer science, women are a minority in various aspects of computing, including among students in technical, undergraduate, and graduate programs in the field of information technology. Understanding the reasons behind this phenomenon and seeking strategies to mitigate the situation are issues of great interest and necessity within the scientific community. In this regard, this study examines the friendship networks of the six classes in the Technical Course in Computer Science at the Federal Institute of Mato Grosso, Campus Pontes e Lacerda - Fronteira Oeste, aiming to understand how female students establish their relationships and behave within these classes. Complex network technology was used to obtain the friendship networks of the classes. The results indicate that women are a minority in all analyzed classes, and their behaviors suggest tendencies towards female groupings in the majority of the classes.

References

Bianch, S. O. S. e. a. (2021). Modelo para estudo de desempenho acadêmico de estudantes e suas relações de amizade utilizando redes complexas. Anais do VII Congresso Nacional de Educação.

Blondel, V. D., Guillaume, J.-L., Lambiotte, R., and Lefebvre, E. (2008). Fast unfolding of communities in large networks. Journal of statistical mechanics: theory and experiment, 2008(10):P10008.

Concatto, F., Rese, A. L. R., de Santiago, R., Dazzi, R. L. S., and da Rocha Fernandes, A. M. (2020). Investigação quanto ao papel de círculos sociais no desempenho discente no ensino superior utilizando análise de redes complexas. Anais do Computer on the Beach, 11(1):206–213.

da Costa, R. M. and Bergamaschi, S. (1981). O perfil do profissional de informática na região de bauru. MIMESIS, 1982(1998):25.

IBGE, I. B. d. G. e. E. (2021). Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil / IBGE, Coordenação de População e Indicadores Sociais. IBGE, Rio de Janeiro.

Lima, M. P. (2013). Women in computer science. Revista Estudos Feministas, 21(03):793–816.

Metz, J., Calvo, R., Seno, E. R. M., Romero, R. A. F., and Liang, Z. (2007). Redes complexas: conceitos e aplicações.

Pereira, J., de Moura, L., Coelho, N., Montes, G., Magesti, I. O., and Coelho, A. (2020). Uma análise da participação das mulheres nos cursos técnico em informática e ciência da computação do instituto federal do sudeste de minas gerais. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 139–148, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Pinto, J. d. C. A. (2016). Desempenho acadêmico e fatores socioeconômicos: uma análise no ensino médio integrado do ifba/campus barreiras.

Rago, M. (1998). Epistemologia feminista, gênero e história. Masculino, feminino, plural. Florianópolis: Ed. Mulheres, pages 25–37.

Santana, M. d. P. O. et al. (2009). Atuação feminina em profissões consideradas masculinas: O caso da informática.
Published
2023-08-06
SANTOS, Vitória Calonga dos; TEIXEIRA, Nathalia G.; PEREIRA, Kalel Baião M.; TEIXEIRA, Phelipe Oliveira; SILVA, João Gabriel Rocha. Análise do comportamento social das estudantes nas turma do curso técnico em Informática de uma Instituição Pública Federal de Ensino utilizando Redes Complexas. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 17. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 388-393. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2023.230595.