Análise do comportamento social das estudantes nas turma do curso técnico em Informática de uma Instituição Pública Federal de Ensino utilizando Redes Complexas
Abstract
Despite having a prominent brand and historical significance in the field of computer science, women are a minority in various aspects of computing, including among students in technical, undergraduate, and graduate programs in the field of information technology. Understanding the reasons behind this phenomenon and seeking strategies to mitigate the situation are issues of great interest and necessity within the scientific community. In this regard, this study examines the friendship networks of the six classes in the Technical Course in Computer Science at the Federal Institute of Mato Grosso, Campus Pontes e Lacerda - Fronteira Oeste, aiming to understand how female students establish their relationships and behave within these classes. Complex network technology was used to obtain the friendship networks of the classes. The results indicate that women are a minority in all analyzed classes, and their behaviors suggest tendencies towards female groupings in the majority of the classes.
References
Blondel, V. D., Guillaume, J.-L., Lambiotte, R., and Lefebvre, E. (2008). Fast unfolding of communities in large networks. Journal of statistical mechanics: theory and experiment, 2008(10):P10008.
Concatto, F., Rese, A. L. R., de Santiago, R., Dazzi, R. L. S., and da Rocha Fernandes, A. M. (2020). Investigação quanto ao papel de círculos sociais no desempenho discente no ensino superior utilizando análise de redes complexas. Anais do Computer on the Beach, 11(1):206–213.
da Costa, R. M. and Bergamaschi, S. (1981). O perfil do profissional de informática na região de bauru. MIMESIS, 1982(1998):25.
IBGE, I. B. d. G. e. E. (2021). Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil / IBGE, Coordenação de População e Indicadores Sociais. IBGE, Rio de Janeiro.
Lima, M. P. (2013). Women in computer science. Revista Estudos Feministas, 21(03):793–816.
Metz, J., Calvo, R., Seno, E. R. M., Romero, R. A. F., and Liang, Z. (2007). Redes complexas: conceitos e aplicações.
Pereira, J., de Moura, L., Coelho, N., Montes, G., Magesti, I. O., and Coelho, A. (2020). Uma análise da participação das mulheres nos cursos técnico em informática e ciência da computação do instituto federal do sudeste de minas gerais. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 139–148, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Pinto, J. d. C. A. (2016). Desempenho acadêmico e fatores socioeconômicos: uma análise no ensino médio integrado do ifba/campus barreiras.
Rago, M. (1998). Epistemologia feminista, gênero e história. Masculino, feminino, plural. Florianópolis: Ed. Mulheres, pages 25–37.
Santana, M. d. P. O. et al. (2009). Atuação feminina em profissões consideradas masculinas: O caso da informática.
