O Cientista ou A Cientista? Reflexões sobre o Impacto dos Estereótipos de Gênero sobre as Escolhas Profissionais de Alunas do Ensino Médio

  • Thaís Andrade UFPB
  • Nelly Martins UFPB
  • Laura Campos UFPB
  • Luana Almeida UFPB
  • Alessandra Barros UFPB
  • Aleksandra Dias UFPB
  • Giorgia O. Mattos UFPB
  • Josilene A. Moreira UFPB

Abstract


Gender stereotypes limit the career choices of women, who grow up believing that some professions are better suited for men, and there is no room for women. One of these areas is Technology. This paper investigates the perception of female high school students about the identity of a scientist and reflects on the implications on their career choices. An active methodology was used where 72 female students from three inner state schools represented a "scientist person" through hand drawings, name, and gender. In these representations 79.2% identified "scientist" as a male person, which corroborates the students' gender bias towards careers in science.

References

Belo, R. P; Gouveia, V. V; Raymundo, J. da S.; Marques, C. M. C. Correlatos Valorativos do Sexismo Ambivalente (2005). Psicologia: Reflexão e Crítica. 18(1), pp.7-15.

Bourdieu, Pierre. (1991). Language and Symbolic Power. Harvard Univ Press.

Cunha, U. F. C., Rambo, M. k. D. Miranda, Cynthia. (2020). Mulheres nas Ciências Exatas e Tecnologias: Um Olhar Para a Universidade Federal Do Tocantins – UFT Na Perspectiva De Gênero.

Müller, M. (2011). Iconography and Iconology as a Visual Method and Approach. In: E. Margolis, & L. Pauwels, The SAGE Handbook of Visual Research Methods. London: Sage.

Rocha, E. C. F. Relações entre habitus e fluência tecnológica: uma leitura a partir de Bourdieu. (2011). Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/180925. Acesso em: 19 mar. 2023.

Rocha, J. A.; Lima, J. P. M. (2021) Estereótipos sobre a Química de alunos do ensino médio de uma escola pública do Estado de Sergipe. Scientia Plena 11, 067204.

Setton, M. da G. J. (2002). A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. Revista Brasileira de Educação, (20), 60-70. doi:10.1590/S1413-24782002000200005.

Uchoa, A. G. F., & Godoi, C. K. (2016). Metodologias Qualitativas de Análise de Imagens: origem, historicidade, diferentes abordagens e técnicas. In Anais do Congresso Brasileiro de Estudos Organizacionais.

Yates, J., & Plagnol, A. C. (2022). Female computer science students: A qualitative exploration of women’s experiences studying computer science at university in the UK. Education and Information Technologies, 27(3), 3079-3105.
Published
2023-08-06
ANDRADE, Thaís; MARTINS, Nelly; CAMPOS, Laura; ALMEIDA, Luana; BARROS, Alessandra; DIAS, Aleksandra; MATTOS, Giorgia O.; MOREIRA, Josilene A.. O Cientista ou A Cientista? Reflexões sobre o Impacto dos Estereótipos de Gênero sobre as Escolhas Profissionais de Alunas do Ensino Médio. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 17. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 411-415. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2023.230658.