Aprendendo através de jogos: Relato de experiência de uma oficina para o desenvolvimento de jogos 2D com meninas no projeto de extensão Mermãs Digitais
Abstract
In Brazil, only 29.8% of game developers are women [Fortim 2022]. To promote greater inclusion and encourage female participation in this area, this article presents an experience report of an introductory workshop to developing games for girls of the extension project Mermãs Digitais using the Godot creation environment and programming based on GDScript. The results pointed to a positive interaction between the students and the observation of their creative role in producing their work. As a result, the workshop proved to be an important action for the inclusion of women in game development.
References
Fortim, I. (Org). Pesquisa da indústria brasileira de games 2022. ABRAGAMES: São Paulo, 2022.
Godot Engine. Godot Engine - Free and open source 2D and 3D game engine. https://godotengine.org/.
Gomes, S. A.; Cardoso, T. A.; Costa, R. G. C.; Mattos, R. V. Mulheres na Ciência: Jogando para Aprender. Women in Information Technology (WIT), v. 1, n. 1, p. 60-68, ago. 2019. SBC. DOI: 10.5753/wit.2022.223161 [link].
Hoger, M. D. V., Amador, B. O., Turato, P. A., Santos, L. M. S., Berardi, R. C. G., Bim, S. A. Desconstruindo Estereótipos em uma Oficina de Criptografia para Docentes da Educação Básica. In: Women In Information Technology (WIT), 16., 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 191-196. ISSN 2763-8626. SBC. DOI: 10.5753/wit.2022.223316
Mencia, M. E. A representação feminina na indústria de jogos eletrônicos: desafios e conquistas. 2018. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Jornalismo) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. DOI: http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/190305
Pereira, L. R. R., Silva, K. S., Nunes, E. P. S., Eunice Pereira dos Santos, Maciel, C. Perfis em Mídia Social para Promover Equidade de Gênero na Área STEM e STEAM. In: XIV Congress of Latin American Women in Computing 2022, 2022, Colombia. https://ceur-ws.org/Vol-3321/paper9.pdf
Schell, Jesse. The Art of Game Design: A Book of Lenses. Editora CRC Press, 2008.
