Aprendendo através de jogos: Relato de experiência de uma oficina para o desenvolvimento de jogos 2D com meninas no projeto de extensão Mermãs Digitais

  • Vinícius Schineider Januário Viana IFMA
  • Yasmin Milhomem de Oliveira IFMA
  • Gabriel Vieira Lima IFMA
  • Lailla Galeno da Silva IFMA
  • Simone Azevedo Bandeira de Melo Aquino IFMA
  • Thiago Paiva Freire IFMA

Abstract


In Brazil, only 29.8% of game developers are women [Fortim 2022]. To promote greater inclusion and encourage female participation in this area, this article presents an experience report of an introductory workshop to developing games for girls of the extension project Mermãs Digitais using the Godot creation environment and programming based on GDScript. The results pointed to a positive interaction between the students and the observation of their creative role in producing their work. As a result, the workshop proved to be an important action for the inclusion of women in game development.

References

Briceño, A., Silvestre, A., Castro, B., Soares, H., Oliveira, T., Silva, T., Araujo, A., Castanho, C., Koike, C., Holanda, M., & Oliveira, R. (2021). Mundo Bit Byte: Um jogo digital para disseminar o conhecimento sobre personalidades femininas na Computação. In Anais do XV Women in Information Technology, (pp. 121-130). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wit.2021.15848

Fortim, I. (Org). Pesquisa da indústria brasileira de games 2022. ABRAGAMES: São Paulo, 2022.

Godot Engine. Godot Engine - Free and open source 2D and 3D game engine. https://godotengine.org/.

Gomes, S. A.; Cardoso, T. A.; Costa, R. G. C.; Mattos, R. V. Mulheres na Ciência: Jogando para Aprender. Women in Information Technology (WIT), v. 1, n. 1, p. 60-68, ago. 2019. SBC. DOI: 10.5753/wit.2022.223161 [link].

Hoger, M. D. V., Amador, B. O., Turato, P. A., Santos, L. M. S., Berardi, R. C. G., Bim, S. A. Desconstruindo Estereótipos em uma Oficina de Criptografia para Docentes da Educação Básica. In: Women In Information Technology (WIT), 16., 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 191-196. ISSN 2763-8626. SBC. DOI: 10.5753/wit.2022.223316

Mencia, M. E. A representação feminina na indústria de jogos eletrônicos: desafios e conquistas. 2018. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Jornalismo) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. DOI: http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/190305

Pereira, L. R. R., Silva, K. S., Nunes, E. P. S., Eunice Pereira dos Santos, Maciel, C. Perfis em Mídia Social para Promover Equidade de Gênero na Área STEM e STEAM. In: XIV Congress of Latin American Women in Computing 2022, 2022, Colombia. https://ceur-ws.org/Vol-3321/paper9.pdf

Schell, Jesse. The Art of Game Design: A Book of Lenses. Editora CRC Press, 2008.
Published
2023-08-06
VIANA, Vinícius Schineider Januário; OLIVEIRA, Yasmin Milhomem de; LIMA, Gabriel Vieira; SILVA, Lailla Galeno da; AQUINO, Simone Azevedo Bandeira de Melo; FREIRE, Thiago Paiva. Aprendendo através de jogos: Relato de experiência de uma oficina para o desenvolvimento de jogos 2D com meninas no projeto de extensão Mermãs Digitais. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 17. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 457-462. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2023.230921.