“Women Who Transform” Program - Intensive Python Programming Training Courses for Public Servants: An Experience Report
Abstract
In this experience report, we present the program “Servidoras que Transformam”, whose objective is to teach programming logic from scratch to women from the federal public service and lead them to use Data Analysis in their work using the programming language Python. The program is organized through structured planning meetings between the coordinators and participating teachers. The feedback was collected through surveys using forms, written and verbal testimonials that attest the success of this project and define the next steps of this initiative.References
Brasscom (2020). Mulheres são minoria no setor de tecnologia. Disponível em [link]. Acesso em 03-03-2024.
Dalmoro, M., & Vieira, K. M. (2013). Dilemas na construção de escalas Tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados?. Revista gestão organizacional, 6(3).
Eken, S. (2020). An exploratory teaching program in big data analysis for undergraduate students. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 11(10), 4285-4304.
Ferreira, P. N., de Almeida, L. D., da Silva Siqueira, A., & Pereira, B. (2021, July). Relato de experiência: Comunidade de inteligência artificial para mulheres. In Anais do XV Women in Information Technology (pp. 170-179). SBC.
Kreuter, F., Ghani, R., & Lane, J. (2019). Change through data: A data analytics training program for government employees. Harvard Data Science Review: HDSR, 1(2), 1-26.
Marotti, J., Campos, F., Godinho, J., SantClair, G., Villela, F., Gomide, J.,... & Belmonte, V. N. (2021, July). Incentivando meninas nas ciências: Um relato de experiência dos minicursos de programação e robótica para jovens. In Anais do XV Women in Information Technology (pp. 300-304). SBC.
Morán, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, 2(1), 15-33.
Mussi, R. F. D. F., Flores, F. F., & Almeida, C. B. D. (2021). Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, 17(48), 60-77.
Salganik, M. J. (2019). Bit by bit: Social research in the digital age. Princeton University Press.
Shardlow, M., Gerber, L., & Nawaz, R. (2022). One emoji, many meanings: A corpus for the prediction and disambiguation of emoji sense. Expert Systems with Applications, 198, 116862.
Souza, C. B., Costa, E. H. Q. V., Duarte, J. C. C., Moreira, M. G., Fraga, S. M. B. S. B., Rodrighero, V.,... & Fook, K. D. (2022). PYTHON COURSE FOR GAME DEVELOPMENT: AN INITIATIVE OF WOMEN IN STEM. In ICERI2022 Proceedings (pp. 5175-5182). IATED.
Souza, V. A., Edgel, I. S., Néu, Y. S., Silva, J. P., & Lopes, J. N. (2022, July). Projeto de incentivo à meninas na stem: Um relato de experiência. In Anais do XVI Women in Information Technology (pp. 233-238). SBC.
Dalmoro, M., & Vieira, K. M. (2013). Dilemas na construção de escalas Tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados?. Revista gestão organizacional, 6(3).
Eken, S. (2020). An exploratory teaching program in big data analysis for undergraduate students. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 11(10), 4285-4304.
Ferreira, P. N., de Almeida, L. D., da Silva Siqueira, A., & Pereira, B. (2021, July). Relato de experiência: Comunidade de inteligência artificial para mulheres. In Anais do XV Women in Information Technology (pp. 170-179). SBC.
Kreuter, F., Ghani, R., & Lane, J. (2019). Change through data: A data analytics training program for government employees. Harvard Data Science Review: HDSR, 1(2), 1-26.
Marotti, J., Campos, F., Godinho, J., SantClair, G., Villela, F., Gomide, J.,... & Belmonte, V. N. (2021, July). Incentivando meninas nas ciências: Um relato de experiência dos minicursos de programação e robótica para jovens. In Anais do XV Women in Information Technology (pp. 300-304). SBC.
Morán, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, 2(1), 15-33.
Mussi, R. F. D. F., Flores, F. F., & Almeida, C. B. D. (2021). Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, 17(48), 60-77.
Salganik, M. J. (2019). Bit by bit: Social research in the digital age. Princeton University Press.
Shardlow, M., Gerber, L., & Nawaz, R. (2022). One emoji, many meanings: A corpus for the prediction and disambiguation of emoji sense. Expert Systems with Applications, 198, 116862.
Souza, C. B., Costa, E. H. Q. V., Duarte, J. C. C., Moreira, M. G., Fraga, S. M. B. S. B., Rodrighero, V.,... & Fook, K. D. (2022). PYTHON COURSE FOR GAME DEVELOPMENT: AN INITIATIVE OF WOMEN IN STEM. In ICERI2022 Proceedings (pp. 5175-5182). IATED.
Souza, V. A., Edgel, I. S., Néu, Y. S., Silva, J. P., & Lopes, J. N. (2022, July). Projeto de incentivo à meninas na stem: Um relato de experiência. In Anais do XVI Women in Information Technology (pp. 233-238). SBC.
Published
2024-07-21
How to Cite
GONÇALVES, Samara M. N.; SILVA, Verônica M. L.; DAMASCENO, Adriana C.; MOREIRA, Josilene A.; VELOSO, Giovana R.; AMSTALDEN, Ana L. F.; ALVES, Iara C. da Silva.
“Women Who Transform” Program - Intensive Python Programming Training Courses for Public Servants: An Experience Report. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 12-23.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2245.
