Retention Strategies Adaptable to Different Profiles of Female Students in an Information Systems Course

  • Gleyciane B. Freitas UFPA
  • Odileuza S. Rodrigues UFPA
  • Carlos S. Portela UFPA
  • Viviane A. Santos UFPA
  • Yomara P. Pires UFPA
  • Marcelle P. Mota UFPA
  • Paula T. Palomino FATEC Matão

Abstract


This article investigates the underrepresentation of women in Computing courses and the significance of tailored strategies for retaining women with diverse profiles. Employing Design Thinking (DT), the project devised solutions tailored to the specific needs of female students in the Information Systems course. Through interviews, documentary research, and persona creation, challenges, expectations, and needs were identified, leading to adaptive strategies. The DT methodology enabled an empathetic and contextualized approach, contributing to the area by offering a replicable set of steps for other projects and educational institutions facing similar issues.

References

Bello, A. e Estébanez, M. (2022) “Uma equação desequilibrada: Aumentar a participação das mulheres na STEM”, [link], Março.

Cesario, G., da Silveira, N., Bim, S., e Maciel, C. (2017) “Por Mais Mulheres na Computação: análise dos trabalhos publicados no X Women in Information Technology”, In: Anais do XI Women in Information Technology, Porto Alegre: SBC.

Cooper, A. (2004), The Inmates are Running the Asylum: Why High Tech Products Drive Us Crazy and How to Restore the Sanity, Sams – Pearson Education, 1st edition.

Costa, R., Silva, S., Pires, Y. e Araújo, F. (2020) “Análise da Participação Feminina na Faculdade de Computação do Campus Castanhal da Universidade Federal do Pará”, In: Anais do XIV Women in Information Technology, Porto Alegre: SBC.

Freitas, B., Cosme, L., e Nascimento, M. (2019) “Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE): Análise do Perfil das Mulheres dos Cursos da Área de Computação”, In: Anais do XIII Women in Information Technology, Porto Alegre: SBC.

Gressler, L. A. (2003), Introdução à Pesquisa: Projetos e Relatórios, Edições Loyola, 3ª edição.

IBGE (2021) “Estatísticas de Gênero: ocupação das mulheres é menor em lares com crianças de até três anos Agência de Notícias”, [link], Março.

Kitchenham, B. and Charters, S. (2007) Guidelines for Performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering, Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report.

Marques, A., Pinheiro, V., Alencar, A., Branco, K., Alves, R., e Mendes, M. (2019) “Unindo Pesquisa e Extensão para Fortalecer a Participação Feminina em Cursos de Computação de uma Universidade: Projeto Meninas Digitais do Vale”, In: Anais do XIII Women in Information Technology, Porto Alegre: SBC.

Oliveira, R., Castelo Branco, K., e Marques, A. (2018) “Criação de Personas para Delinear o Perfil de Alunas de Cursos de Graduação de TI e Direcionar Ações para o Fortalecimento e Empoderamento Feminino”, In: Anais Estendidos do XVII Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, Porto Alegre: SBC.

Pagano, R. (2023), Design Thinking: Uma Abordagem para Inovação Centrada no Cliente, Robin Pagano, 1ª edição.

Poggio, B. (2022). Trabalhando Pela Igualdade de Gênero na Academia Neoliberal: Entre a Teoria e a Prática. In Revista de Administração Contemporânea, páginas 1-12. ANPAD.

Sá-Silva, J., Almeida, C., e Guindani, J. (2009). Pesquisa Documental: Pistas Teóricas e Metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, páginas 1-15.

Vianna, M., Vianna, Y., Adler, I., Lucena, B., Russo, B. (2014), Design Thinking: Inovação em Negócios, MJV Press, 1ª edição.

Silva, A., Correa, A., Filho, J., Souza, R. (2016) “Aplicação do Design Thinking em um Problema Educacional: Um Relato de Experiência”, In: Anais do XXII Workshop de Informática na Escola, Porto Alegre: SBC.

Sousa, T., Silva, E., e Oliveira, S. (2019) “Perfis das Estudantes dos Cursos de Informática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Campus Bragança Paulista”, In: Anais do XIII Women in Information Technology, Porto Alegre: SBC.
Published
2024-07-21
FREITAS, Gleyciane B.; RODRIGUES, Odileuza S.; PORTELA, Carlos S.; SANTOS, Viviane A.; PIRES, Yomara P.; MOTA, Marcelle P.; PALOMINO, Paula T.. Retention Strategies Adaptable to Different Profiles of Female Students in an Information Systems Course. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 35-46. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2337.