Experience Report: Book Club - Stories of Computing
Abstract
Scientific evidence confirms the effectiveness of working on the deconstruction of gender stereotypes since childhood, where there is a greater impact on the future behaviour of human beings. This article reports on the experience of building and implementing the Book Club – Computing Stories: an initiative aimed at promoting the teaching of technology concepts to children by presenting computer stories and focusing on reducing "anonymous" women in the context through children's literature. The club also offers reading sessions, discussions, and an activity booklet as approaches to reinforce content. The objective is, therefore, to guide children to develop an egalitarian view of men and women in computing.References
Araújo-de-Oliveira, Patrícia; Nunes, Lorena; Santos, Maiara Priscila Lima dos; Farias, Kamila; Oliveira, Adrilana. A História da Ada Silva: Livro para Representatividade na Computação. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 17. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 13-24. ISSN 2763-8626. DOI: 10.5753/wit.2023.230519.
Bim, S. A. A vida de Ada Lovelace. Programa Meninas Digitais. Editora Sociedade Brasileira de Computação, 2018.
Bim, S. A. Boss, S. L. B. Alan Turing: Suas Máquinas e Seus Segredos. 1. ed. São Paulo: Editora Blucher, 2022.
Carmo, M. Ferreira, P. Cardoso, P. Alcaire, R. Monteiro, R. Gonçalves, S. Moura, T. Rolino, T. Beliz, V. Kinder: Desconstrução de estereótipos desde a infância. 1. ed. Coimbra, Portugal: Editor Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra, 2023.
Code.org. (2022). Learn today, build a brighter tomorrow. Disponível em: [link]. Acesso em: 13, Março 2024.
Civita, V. (2022), Recreio: Ter pet faz bem, mas… Grupo Perfil, 1035ª Edição.
Fry, H. Hello World: How to be Human in the Age of the Machine. Doubleday, 2018. p. 5-6. ISBN 9781473544710
Girls Who Code. (2022). Girls Who Code. Disponível em: [link]. Acesso em: 13, Março 2024.
Ignotofsky, Rachel. As Cientistas: 50 Mulheres que Mudaram o Mundo. 1. ed. São Paulo: Editora Blucher, 2017.
Kato, R. (2018). Mulheres na tecnologia: estereótipos começam na infância. Disponível em: [link]. Acesso em: 13, Março 2024.
Macedo, L. Ensaios Construtivistas. 3. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1994. p. 103. ISBN 8585141417.
SESI. (2005), Sesinho: Nem mais, nem menos. SESI. 129ª Edição.
Bim, S. A. A vida de Ada Lovelace. Programa Meninas Digitais. Editora Sociedade Brasileira de Computação, 2018.
Bim, S. A. Boss, S. L. B. Alan Turing: Suas Máquinas e Seus Segredos. 1. ed. São Paulo: Editora Blucher, 2022.
Carmo, M. Ferreira, P. Cardoso, P. Alcaire, R. Monteiro, R. Gonçalves, S. Moura, T. Rolino, T. Beliz, V. Kinder: Desconstrução de estereótipos desde a infância. 1. ed. Coimbra, Portugal: Editor Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra, 2023.
Code.org. (2022). Learn today, build a brighter tomorrow. Disponível em: [link]. Acesso em: 13, Março 2024.
Civita, V. (2022), Recreio: Ter pet faz bem, mas… Grupo Perfil, 1035ª Edição.
Fry, H. Hello World: How to be Human in the Age of the Machine. Doubleday, 2018. p. 5-6. ISBN 9781473544710
Girls Who Code. (2022). Girls Who Code. Disponível em: [link]. Acesso em: 13, Março 2024.
Ignotofsky, Rachel. As Cientistas: 50 Mulheres que Mudaram o Mundo. 1. ed. São Paulo: Editora Blucher, 2017.
Kato, R. (2018). Mulheres na tecnologia: estereótipos começam na infância. Disponível em: [link]. Acesso em: 13, Março 2024.
Macedo, L. Ensaios Construtivistas. 3. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1994. p. 103. ISBN 8585141417.
SESI. (2005), Sesinho: Nem mais, nem menos. SESI. 129ª Edição.
Published
2024-07-21
How to Cite
LIMA, Barbara de; SILVA, Cleyfane Auanny Oliveira; VIEIRA, Giovanna Almeida; NASCIMENTO, Jucyelle Barros do; LIMA, Maria Luiza Correia Oliveira; SILVA, Noemy Roberta de Oliveira; SOUZA, Wemilly Maria Rodrigues Leite de; CABRAL, Raquel da Silva.
Experience Report: Book Club - Stories of Computing. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 59-69.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2373.
