Equity in STEM: Exploring Gender Diversity Through Large-Scale Educational Assessment Data
Abstract
This paper analyzes data from the National High School Examination (ENEM) and the Unified Selection System (SISU) to prove that the non-selection of female candidates in STEM fields is not directly related to their low performance in Mathematics. Data analysis techniques and the Tableau tool were used to perform these analyses and visualize the data. The results indicated that approximately 80% of women would have a minimum score in mathematics to enter STEM courses. Additionally, men had a higher average than women in the mathematics test of the 2021 ENEM in all analyzed scenarios; however, the difference between the averages was small and did not exceed 45 points.
References
Gallindo, E. L., Cruz, H. A., and Moreira, M.W. (2021). Critical examination using business intelligence on the gender gap in information technology in brazil. Mathematics, 9(15).
Holanda, M., Júnior, A. M., Silva, E., et al. (2022). Uma análise comparativa do desempenho em matemática entre gêneros nas provas do enem. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 145–156, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
IBGE (2021). Instituto brasileiro de geografia e estatística. [link]. [Último Acesso: 27-10-2023].
Macedo, M., Mattos, A. B., Vasconcelos, M., Martinazzo, A., and Lopes, R. (2018). Identificando influências na escolha de uma graduação em exatas: um estudo qualitativo e comparativo de gênero. In Anais do XII Women in Information Technology, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Menezes, S. K. and Santos, M. D. (2021). Gênero na educaçao em computaçao no brasil e o ingresso de meninas na Área–uma revisao sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29:456–484.
Nascimento, L., Lima, Y., Barbosa, C., et al. (2023). Paridade de gênero no ensino superior em STEM no Brasil: uma análise de 10 anos. In XVII Women in Information Technology, pages 217–227, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Noguera, V. E., Branco, K. R., and Ciferri, C. D. (2020). Análise de desempenho das mulheres no ENEM. Brazilian Journal of Development, 6(6):35716–35737.
UNESCO (2018). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM). UNESCO.
