Exploring the life of Hedy Lamarr in a motivational game for girls in STEM

  • Paula Y. Nizer UNICENTRO
  • Carolina Paula de Almeida UNICENTRO
  • Sandra Mara Guse Scós Venske UNICENTRO

Abstract


This work aims to help reduce the gender gap in technology by highlighting the fundamental role of women in STEM fields. To this end, a 2D pointand-click adventure game was developed, inspired by the life and achievements of Hedy Lamarr, a pioneer in the history of computing. The proposed game, presents puzzles that stimulate logical thinking, while exploring Lamarr’s story and her contribution to Wi-Fi technology. The aim of this work is to help inspire young women to consider the fields of Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) as a career possibility. The game was developed on the Unity platform for mobile devices.

References

Alencar, A., Pinheiro, V., and Marques, A. (2019). Promovendo o conhecimento sobre mulheres na computação: experiência com o jogo de cartas computasseia no ensino de história da computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 139–143, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Briceño, A. J., Silvestre, A. S., Castro, B., Soares, H., Oliveira, T., Silva, T., Araujo, A., Castanho, C., Koike, C., Holanda, M., and Oliveira, R. (2021). Mundo bit byte: Um jogo digital para disseminar o conhecimento sobre personalidades femininas na computação. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 121–130, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

De Carvalho, C. V. (2015). Aprendizagem baseada em jogos-game-based learning. In II World Congress on Systems Engineering and Information Technology, pages 176–181.

de Oliveira, L. C., Castelini, P., da Silva Leite, P., Almeida, L. D. A., and Amaral, M. A. (2019). “personalities”: a participatory approach for gender discussion. In AMCIS 2019 Proceedings.

IBGE (2024). Estatísticas de Gênero Indicadores sociais das mulheres no Brasil. IBGE, 3 edition. E-book.

Milson, A. L., Ribeiro, I., Andrade, I., Gonçalves, J., Laboissiere, L., Ferreira, M., Dalip, D., Brandão, M., and Moro, M. (2020). Elas na ciência: Website com jogos para divulgar personalidades femininas. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 10–19, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Morais, A. and Morais, A. (2020). Potagonismo Feminino na Computação: Desmistificando a ausência de mulheres influentes na área tecnológica. Centro Universitário UNIESP, Cabedelo, PB.

Pérez-Colado, V. M., Pérez-Colado, I. J., Freire-Morán, M., Martínez-Ortiz, I., and Fernández-Manjón, B. (2019). uadventure: Simplifying narrative serious games development. In 2019 IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), volume 2161-377X, pages 119–123.

Santos, L., Conceição, K., and Abreu Pinto Peixoto, M. (2021). Aprendizagem baseada em jogos e aspectos metacognitivos game-based learning and metacognitive aspects.

UNESCO (2022). educastem2030: iniciativa unesco de mobilização e advocacy pela educação para meninas e mulheres nas áreas de ciência, tecnologia, engenharia e matemática no brasil. Disponível em: [link].

Vinhal, A. and Odakura, V. (2023). Peg.ada: Um jogo educacional para abordar a importância da pegada digital no futuro profissional de jovens meninas. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 228–238, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Vranešević, G. (2014). The secret of the point and click adventures: Psychoanalytic point of pointing in a bygone genre. Teorija in Praksa, 51:22–42.
Published
2024-07-21
NIZER, Paula Y.; ALMEIDA, Carolina Paula de; VENSKE, Sandra Mara Guse Scós. Exploring the life of Hedy Lamarr in a motivational game for girls in STEM. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 93-103. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2403.