Mapping and Analysis of the Presence of Partner Projects of the Digital Girls Program in Digital Spaces

  • Maria Fernanda Abalem Franca Nunes Costa UFMT
  • Leihge Roselle Rondon Pereira UFMT
  • Thalia S. de Santana IF GOIANO
  • Cristiano Maciel UFMT

Abstract


Brazil ranks second in the world in terms of screen time spent on digital media. In addition to popular platforms such as WhatsApp, Instagram and Facebook, others are being used to disseminate information and cultural activities, as well as becoming an instrument for the scientific dissemination of research, extension and teaching projects. This study investigates the presence of partner projects of the Digital Girls Program in digital spaces, identifying 14 different platforms and analyzing their presence by region, community size, activities developed and frequency of updates. It was observed that Instagram receives the greatest communication investment, but there are digital spaces that are little explored, suggesting new strategies for interaction with the Program's target audience.

References

Berardi, R., Auceli, P., Maciel, C., Davila, G., Guzman, I., and Mendes, L. (2023). ELLAS: Uma plataforma de dados abertos com foco em lideranças femininas em STEM no contexto da América Latina. In Anais do XVII Women in Information Technology, (pp. 124-135). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2023.230764,

Biberg, J. M. M. (2019). Mídias sociais em processos de recrutamento e seleção: um estudo pela perspectiva de recrutadores e selecionadores brasileiros. Dissertação de Mestrado. Fundação Getulio Vargas, São Paulo, SP. 101 f.

CGI.br. (2023). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC Domicílios 2023. [link]

Costa, M., Pereira, L., Maciel, C., and Nunes, E. (2023). Meninas Digitais Mato Grosso: uso do Instagram como estratégia de comunicação e mobilização de ações. In Anais do XVII Women in Information Technology, (pp. 428-433). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2023.230832,

DataReportal (2023). Global Overview Report: The Essential Guide to the World’s Connected Behaviour. [link]

DataReportal (2024). Brazil: The Essential Guide to the Latest Connected Behaviour. The Essential Guide to the World’s Connected Behaviour. [link]

Ferreira, J. R. S., Autran, M. M. M., and Souza, E. D. (2023). Comunicação e divulgação científica: das distinções conceituais às aproximações promovidas pelas redes sociais digitais. P2P & Inovação, Rio de Janeiro, v. 9, Ed. Especial, p. 323-347. DOI: 10.21721/p2p.2023v9nesp.p323-347

Frigo, L. B., and Maciel, C. (2019).. Programa Meninas Digitais: Inspirando a Nova Geração. Computação Brasil, Porto Alegre, RS, (41), pages 26-29. [link]

Gil, A. C. (2019). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: 7ª ed. Atlas.

Gonçalves, M.B., Arndt, G.J., Miguel, R. de B.P. and Frigo, L.B. 2023. “El lugar de una mujer está en la tecnología”: un análisis de perfiles eños de Instagram sobre mujeres en tecnología. Interfases. 018 (dic. 2023), 159-167. DOI: 10.26439/interfases2023.n018.6617.

ITU (2022). Data Hub International Telecommunication Union: Individuals Using the Internet. [link]

Juran, J. M., and De Feo, J. A. (2010). Juran’s Quality Handbook: The Complete Guide to Performance Excellence. 9ª ed. McGraw-Hill Companies, Nova York.

LinkedIn (2023). O que é o LinkedIn e como posso usá-lo?. [link]

Maciel, C., Guzman, I., Berardi, R., Caballero, B. B., Rodriguez-Rodriguez, N., Frigo, L., Salgado, L., Jimenez, E., Bim, S. A. and Tapia, P. C. (2023). “Open Data Platform to Promote Gender Equality Policies in STEM”, In Proceedings of the Western Decision Sciences Institute (WDSI). April 2023. Portland Oregon, EUA. [link]

Menezes, S. (2021). Redes Sociais e Mulheres na Computação: Iniciativas Divulgadas no Meio Digital. In Anais do XV Women in Information Technology, (pp. 335-339). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2021.15877,

Pereira, L., Souza e Silva, K., Nunes, E., and Maciel, C. (2022). Perfis em Mídia Social para Meninas e Mulheres com interesse na área STEM e STEAM. In Anais do XVI Women in Information Technology, (pp. 227-232). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2022.223162,

PMD (2023). Programa Meninas Digitais – Relatório Projetos Parceiros, 2022/2023. [link]

Reis, E. A. and Reis I. A. (2002). Análise Descritiva de Dados. Relatório Técnico do Departamento de Estatística da UFMG. [link]

Sensor Tower. Q4 2023. Mobile App & Digital Adversiting Data in the US. [link]

Silva, L., Aquino, S., and Freire, T. (2023). Presença digital dos projetos parceiros do Programa Meninas Digitais: proposta estratégica para consolidá-los na internet. In Anais do XVII Women in Information Technology, (pp. 251-262). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2023.230898,
Published
2024-07-21
COSTA, Maria Fernanda Abalem Franca Nunes; PEREIRA, Leihge Roselle Rondon; SANTANA, Thalia S. de; MACIEL, Cristiano. Mapping and Analysis of the Presence of Partner Projects of the Digital Girls Program in Digital Spaces. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 115-126. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2451.