Gamified Academic Mentoring: Exploring the Legacy of Women in Computing

  • Rayanne Rocha UFC
  • Marina Azevedo Ximenes Teles UFC
  • Maria Julia Souza UFC
  • Mylena Nascimento UFC
  • Aline Nascimento UFC
  • Anna Beatriz Marques UFC

Abstract


Gender equity in Computing remains a significant challenge, stemming from various factors, including the erasure of women’s contributions in the field, which directly diminishes the representation of women in courses. To help overcome this challenge, the project Meninas Digitais do Vale has initiated academic mentoring to support female students entering at Federal University of Ceara, to ensure their retention in Computer Science and Software Engineering courses. To provide a more excellent representation and engagement of the students, the project has gamified academic mentoring through badges and sticker albums containing women in the field. This research aims to collect and analyze the responses and accounts of incoming female students who participated in mentoring and responded to the questionnaires, to understand the contribution of mentoring and badges to the retention of incoming students.

References

Angeli, S., Bim, S., and Gasparini, I. (2022). Mulheres na ciência: Jogando para aprender. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 221–226, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Brown, T. (2020). Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Alta Books.

Corbin, J. and Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.

Curvo, E. F., Mello, G. J., and Leão, M. F. (2023). A gamificação como prática de ensino inovadora: Um olhar para as teorias epistemológicas. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 15(6):4972–4994.

IBGE (2022). Estatísticas de gênero indicadores sociais das mulheres no brasil.

Lopes, L., Verino, L., Silva, A., Crisostomo, C., Matos, A., Itacarambi, M., Lourenço, C., and Santos, S. (2023). Conhecendo mulheres cientistas a partir de jogos. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 340–345, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Maia, K., Júnior, A. D., de Souza, S. d. C. I., and Cugini, S. C. B. (2015). A mão de obra feminina no mercado de trabalho brasileiro: discriminação salarial por gênero. Revista Ciências Sociais em Perspectiva, 14(26):30–53.

Pereira, R., Rodrigues, K. R., and Silveira, M. S. (2021). Gamifichi: thematized badges for hci courses. In Proceedings of the XX Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, pages 1–10.

Ribeiro, S., Dias, C., Carvalho, F., Ribeiro, F., Percini, C., Gomes, H., Bottino, F., Dick, O., Nascimento, D., and Vasconcellos, M. (2022). Ciência em jogo: criação coletiva de rpg sobre mulheres na ciência. In Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 1121–1125, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Ryan, R. M., Koestner, R., and Deci, E. L. (1991). Ego-involved persistence: When freechoice behavior is not intrinsically motivated. Motivation and emotion, 15(3):185–205.

Teles, M., Saraiva, L., Freires, M., Rocha, M., and Marques, A. (2023). Mentoria acadêmica como aliada à integração de alunas de computação no ambiente acadêmico. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 194–204, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Vasconcelos, N. M., de Almeida Rezende, R. d. C., and Kohls-Santos, P. (2023). Gamificação uma possibilidade de engajamento e protagonismo dos estudantes. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, 6(12):09–20.

Zichermann, G. and Cunningham, C. (2011). Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. O’Reilly Series. O’Reilly Media.
Published
2024-07-21
ROCHA, Rayanne; TELES, Marina Azevedo Ximenes; SOUZA, Maria Julia; NASCIMENTO, Mylena; NASCIMENTO, Aline; MARQUES, Anna Beatriz. Gamified Academic Mentoring: Exploring the Legacy of Women in Computing. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 172-182. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2584.