Gender equity in the formal labor market: an analysis of the professional insertion of female ICT students in ceará
Abstract
This study investigates the participation of female students from the Federal Institute of Ceará (IFCE) in the formal labor market. Using a quantitative approach, 5,590 students from Information Technology and Communication (ICT) courses were examined, as well as the formal jobs they held from 2017 to 2021. The results highlight a persistent gender disparity, with women being in smaller numbers in course enrollment and completion, showing a higher dropout rate and lower presence in prominent positions in the job market. These findings underscore the importance of promoting female leadership from basic education, aiming to achieve a more equitable distribution of educational and professional opportunities in the ICT field.
References
Brasil (2002). Aprova a classificação brasileira de ocupações cbo/2002, para uso em todo território nacional e autoriza a sua publicação. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil.
Brasil (2023). Lei nº 14.611, de 3 de julho de 2023. dispõe sobre a igualdade salarial e de critérios remuneratórios entre mulheres e homens; e altera a consolidação das leis do trabalho, aprovada pelo decreto-lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil.
Gallindo, E. L., Cruz, H. A., and Moreira, M. W. L. (2021). Critical examination using business intelligence on the gender gap in information technology in brazil. Mathematics, 9(15).
Ibaldo, A. and Schwantes, C. (2017). Ada lovelace, a encantadora de números. Revista XIX, 1(4):162–176.
Lombardi, M. R. (2022). Os gêneros das tics: os empregos e o protagonismo feminino. Caderno Espaço Feminino, 35(1):16–40.
Nunes, L. H., Reis, J., Paxiúba, C., Ponte, M., Nascimento, M., and Nascimento, R. (2020). Perfil dos egressos de computação do interior da amazônia no mercado de trabalho. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 254–258, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Provost, F. and Fawcett, T. (2013). Data science and its relationship to big data and data-driven decision making. Big Data, 1.
Rhodes, R. (2012). Hedy’s Folly: The Life and Breakthrough Inventions of Hedy Lamarr, the Most Beautiful Woman in the World. Vintage Series. Knopf Doubleday Publishing Group.
Unesco (2018). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM). Unesco, Brasília, DF.
