Interdisciplinary Approach to Bring Girls Closer to STEM Areas: Reflections and Proposals

  • Carmelita E. Vidigal AVEC
  • Marilia V. C. Souza AVEC

Abstract


This article describes a free project for female public school students from high school (grades 9 to 12), that brings together programming, entrepreneurship and personal development activities. A reflection on real problems faced by the girls in their daily lives and the possibilities of interventions to mitigate them through software applications are part of an interdisciplinary project that is currently in its 7th edition. The results of a survey carried out with a group of former participants are presented to verify the extent to which the project influenced their academic and professional choices.

References

Action Foundation - Kenya Disponível em [link] Acesso em 20 mar.2024

Boolean Girl - EUA Disponível em [link] Acesso em 20 mar.2024

Contribuição dos trabalhos intensivos em Matemática para a economia brasileira. Disponível em [link]. Acesso em 18 mar.2024

Costa, R. L. da, Lula C. de S. G., Guinatti, D. de S. and Sousa, S. de C. (2023) “Unindo o Útil ao Agradável: Ação de Extensão de em Informática para Mulheres em Vulnerabilidade Social”. In Anais do XVII Women in Information Technology (WIT 2023). João Pessoa

Girls Who Code - EUA Disponível em [link] Acesso em 20 mar.2024

Glangchai C. Venture Girls: Raising Girls to Be Tomorrow’s Leaders. New York: HaperCollins Books, 2018. 375 p. ISBN 978-0-06-269755-4.

IBGE. (2024) Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. “Pesquisa nacional por amostra de domicílios (PNAD) contínua”. Rio de Janeiro.

Instituto Embraer – Edital Ciência Diversa Disponível em [link]

Ministério do Trabalho e Emprego Disponível em [link] Acesso em 26 mar.2024.

Oliveira, E. R. B., Unbehaum, S., Gava, T. (2020). “A Educação STEM e Gênero: uma Contribuição para o Debate Brasileiro. Caderno de Pesquisa. V. 49. pp. 130-159. ISSN: 19805314. DOI: 10.1590/198053145644.

ONU Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Disponível em [link] Acesso em 18 mar.2024.

Quest Alliance - India Disponível em [link] Acesso em 20 mar.2024

Silva, A. G., Prado,R. M., Moro M. M. and Araújo, A. “Autopercepção de meninas do ensino básico em relação às carreiras de STEM”. In Anais do XVII Women in Information Technology (WIT 2023). João Pessoa.

Sisters of Code - Cambodia Disponível em [link] Acesso em 20 mar.2024

Venture Lab – Disponível em [link] Acesso em 20 mar.2024.
Published
2024-07-21
VIDIGAL, Carmelita E.; SOUZA, Marilia V. C.. Interdisciplinary Approach to Bring Girls Closer to STEM Areas: Reflections and Proposals. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 218-227. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2620.