Using Instagram for Project Promotion in STEAM Areas: An Analysis of the @MermãsDigitais Profile
Abstract
The study analyzed the Instagram profile of the Mermãs Digitais Project, an initiative of the Federal Institute of Maranhão (IFMA) – Campus Imperatriz aimed at promoting female participation in STEAM fields. Methodologically, a descriptive quantitative and qualitative approach was used, with publication metrics and account analysis as the focus. The results indicated that the strategic use of Reels as a publication format had a significant impact on the reach and engagement of the posts, and also showed that entertainment posts generated higher engagement from followers compared to other categories. Finally, insights were obtained regarding digital strategies for other similar initiatives.
References
Bueno, L. B. F., Barbosa, F. M., & Satler, C. E. (2022). Psicossocialização: relato de experiência de Projeto de Extensão nas Mídias Sociais: Psicossocialização: Experience Report of Extension Project in Social Media. Participação, 21(37), 144–157. Retrieved from [link]
Costa, M. F. A. F. N., Pereira, L. R. R., Maciel, C., & Nunes, E. P. dos S. (2023). Meninas Digitais Mato Grosso: uso do Instagram como estratégia de comunicação e mobilização de ações. Anais Do XVII Women in Information Technology, 428–433. Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2023.230832
Gil, A. A. C. (2017). Como elaborar projetos de pesquisa. (6th ed.). Éditeur: São Paulo: Atlas.
Grossi, M. G. R., Borja, S. D. B., Lopes, A. M., & Andalécio, A. M. L. (2016). As mulheres praticando ciência no Brasil. Revista Estudos Feministas, 24(1), 11–30. DOI: 10.1590/1805-9584-2016v24n1p11
Jamovi (2019). jamovi. (Version 2.3) [Computer Software]. Retrieved from [link].
Pinochet, L. H. C., Pachelli, I. L., & Rocha, F. M. M. da. (2018). Uso de Métricas em Mídias Sociais e Indicadores de Desempenho do Site e sua Relação com o Valor da Marca em Empresas de Cosméticos no Brasil. ReMark - Revista Brasileira de Marketing, 17(1), 80–99. DOI: 10.5585/remark.v17i1.3581
Santos, J. H. de S., Rocha, B. F., & Passaglio, K. T. (2016). EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA E FORMAÇÃO NO ENSINO SUPERIOR. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 7(1), 23–28. DOI: 10.36661/2358-0399.2016v7i1.3087
Silva, S., Matos, G., Nascimento, T., & Araújo, F. (2021). Redes sociais como ferramenta de visibilidade das mulheres nas ciências exatas: análise do perfil @lindasdaengenharia. In Anais do XV Women in Information Technology, (pp. 330-334). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2021.15876
Sohn, A. P., Ardigo, C. M., & Peixe, T. S. (2022). Uso Do Instagram Pelo Projeto De Extensão Universidade Da Criativa Idade. Revista Conexão UEPG, 18(1), 1–11. DOI: 10.5212/rev.conexao.v.18.20307.008
Stock, M. (2020). High Impact Extension Programming with Instagram. HortTechnology, 30(6), 654–658. DOI: 10.21273/horttech04693-20
Pereira, L., Souza e Silva, K., Nunes, E., & Maciel, C. (2022). Perfis em Mídia Social para Meninas e Mulheres com interesse na área STEM e STEAM. In Anais do XVI Women in Information Technology, (pp. 227-232). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2022.223162
Vaismoradi, M., Turunen, H., & Bondas, T. (2013). Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study. Nursing & Health Sciences, 15(3), (pp. 398–405). wiley. DOI: 10.1111/nhs.12048.
