Awakening Girls to Technology: The Code X Journey

  • Carmem L. S. Surmani UFVJM / Projeto Social Código X
  • Lucas G. M. Santos UFVJM
  • Mariane G. C. Oliveira UFVJM
  • Daniella S. Paiva Projeto Social Código X
  • Joanna R. Nogueira Projeto Social Código X
  • Tamires M. Rezende Projeto Social Código X
  • Joicymara S. Xavier UFVJM / Projeto Social Código X

Abstract


Gender disparity is evident in fields such as technology. To address this challenge, the Código X project was created to promote empowerment and digital inclusion among girls aged 9 to 14. Initially offering in-person classes, the project adapted to the pandemic with 'Código X em Casa' and the 'Trilha Online'. In 2022, new stages were introduced, including the 'Maratona Tech', followed by the 'Pré-Trilha' in 2023. Formally established as an NGO in 2023, the project is developing materials to replicate its methodology, aiming to expand students' interest in the Jornada Código X.

References

Bender, W. N. (2015). Aprendizagem Baseada em Projetos: Educação Diferenciada para o Século XXI. Penso Editora.

Brackmann, C. P. (2017). Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL.

Carvalho, M. de F. S. (2011). A escola e as desigualdades de género: percepções de discentes do ensino secundário. Universidade de Coimbra.

Castro, A. M. F. de M., Bueno, J. M. H. and Peixoto, E. M. (2021). Socioemotional and cognitive skills: its relation to school performance in elementary school. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 31.

Código X (2024). Quem somos – Código X. [link], [accessed on Mar 2].

Fadel, L. M., Ulbricht, V. R., Batista, C. and Vanzin, T. (2014). Gamificação na Educação. 1. ed. São Paulo: Pimenta Cultural. p. 300

Figueiredo, L. A., Dias, A. B. A., Fagundes, L. A. G., et al. (24 nov 2020). Código X em Casa: um relato de experiência sobre o ensino remoto de computação desplugada para meninas em situação de vulnerabilidade socioeconômica, em tempos de distanciamento social. In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola (WIE 2020).. Sociedade Brasileira de Computação - SBC.

Freitas, W. A. De (5 dec 2017). O pensamento computacional: uma perspectiva sobre a gamificação em ambientes para o desenvolvimento do raciocínio lógico. Universidade Estadual da Paraíba.

Jornal da USP (8 jul 2022). Por que as mulheres “desapareceram” dos cursos de computação? – Jornal da USP. [link] mputacao/, [accessed on Feb 17].

Júnior, J. F. C., Moraes, L. S., De Souza, M. M. N., et al. (24 may 2023). A importância de um ambiente de aprendizagem positivo e eficaz para os alunos. Rebena Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem,

Ribeiro, D. F. da C. (3 nov 2022). Discriminação de Género e Segregação Ocupacional no Mercado de Trabalho Português. Universidade do Porto - Faculdade de Economia.

Shetterly, M. L. (22 nov 2016). Katherine Johnson Biography NASA. [link], [accessed on Feb 18].

Souza, H. De and Rapkiewicz, C. (9 may 2021). Margaret Hamilton: Mãe Cientista na Liderança do Apollo 11 Horizontes. [link], [accessed on Feb 16].

Stieg, C. (3 jan 2022). ENIAC Six: The Women Who Programmed First Modern Computer. [link], [accessed on Feb 18].

Trotman, A. (1 mar 2017). Why don’t European girls like science or technology? - Microsoft News Centre Europe. [link], [accessed on Feb 19].
Published
2024-07-21
SURMANI, Carmem L. S.; SANTOS, Lucas G. M.; OLIVEIRA, Mariane G. C.; PAIVA, Daniella S.; NOGUEIRA, Joanna R.; REZENDE, Tamires M.; XAVIER, Joicymara S.. Awakening Girls to Technology: The Code X Journey. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 349-354. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2027.