Girls' Café: Building a Welcoming Environment to Strengthen the Retention of Women in Computing
Abstract
This paper presents the Café das Gurias, an initiative that emerged to strengthen the presence and permanence of women in Computer Science courses, addressing both specific issues faced by female students and promoting the inclusion of transgender groups. Among the various actions, the Educational Cafés stand out, which have become platforms for open dialogue, education, and cultural transformation within the academic community. Specifically, the meeting with members of the junior company proposed significant changes in the selection processes, encouraging diversity and equity. The Café Trans Edition focused on answering questions and promoting a deeper understanding of transgender experiences, highlighting the importance of an inclusive academic environment.References
Arcanjo, A. M. R., da Silva, E. A. A., and de Lima, N. M. C. (2023). Rodas de conversa como instrumento para a participação de mulheres nas stem: Relato de experiência. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 440–445. SBC.
Bacelo, A. P., Nunes, C. M., and Silveira, M. S. (2019). Construindo uma identidade coletiva em prol do pertencimento e permanência em cursos da área de computação. Anais do XIII Women in Technology (WIT 2019), 2019, Brasil.
Bezerra, C. I. M., de Souza Macedo, M. A., and de Sousa Lopes, K. C. (2023). Fatores e dificuldades que influenciam na entrada e permanência das mulheres na área de ti. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 148–158. SBC.
da Silva, J. B., Braga, R. B., and Oliveira, C. T. (2018). Estratégias para permanência e êxito de estudantes mulheres em cursos superiores de tecnologia da informaçao e comunicaçao. In Anais do XII Women in Information Technology. SBC.
de Oliveira, R. C., Catabriga, L., Zandonade, E., Valli, A. M. P., Boeres, M. C. S., and Aguiar, C. Z. (2023). A influência do gênero nos cursos de computação na ufes. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 25–35. SBC.
dos Santos, N. D. and Marczak, S. (2023). Fatores de atração, evasão e permanência de mulheres nas áreas da computação. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 136–147. SBC.
Ereno, L. C., de Souza, A. C., Bordin, A. S., and Frigo, L. B. (2023). Acolher, apoiar e engajar um relato de ação voltada a alunas da área de ti. Anais do Computer on the Beach, 14:506–508.
Lopes, R., Maciel, B., Soares, D., Figueiredo, L., and Carvalho, M. (2023). Análise e reflexões sobre a diferença de gênero na computação: podemos fazer mais? In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 68–79. SBC.
Louzada, N., Santana, T., Assis, I., Braga, R., and Braga, A. (2019). Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de tecnologia da informação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 69–78. SBC.
Nascimento, L. M. A., de Lima, Y. O., Barbosa, C. E., Costa, L. F. C., Santos, A. M., Galeno, L., Xexéo, G. B., and de Souza, J. M. (2023). Paridade de gênero no ensino superior em stem no brasil: uma análise de 10 anos. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 217–227. SBC.
Teles, M. A. X., Saraiva, L. S., Freires, M. I. d. O., Rocha, M. d. S., and Marques, A. B. (2023). Mentoria acadêmica como aliada à integração de alunas de computação no ambiente acadêmico. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 194–204. SBC.
Van Vossen, L. P., Santos, M. T. S., Vasconcellos, D. M., Borchardt, G. T., Bunn, C. D. S., da Silveira, E. C., Gasparini, I., and Frigo, L. B. (2023). Análise da presença feminina no corpo docente e sua relação com o corpo discente feminino nos cursos de tic. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 36–45. SBC.
Bacelo, A. P., Nunes, C. M., and Silveira, M. S. (2019). Construindo uma identidade coletiva em prol do pertencimento e permanência em cursos da área de computação. Anais do XIII Women in Technology (WIT 2019), 2019, Brasil.
Bezerra, C. I. M., de Souza Macedo, M. A., and de Sousa Lopes, K. C. (2023). Fatores e dificuldades que influenciam na entrada e permanência das mulheres na área de ti. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 148–158. SBC.
da Silva, J. B., Braga, R. B., and Oliveira, C. T. (2018). Estratégias para permanência e êxito de estudantes mulheres em cursos superiores de tecnologia da informaçao e comunicaçao. In Anais do XII Women in Information Technology. SBC.
de Oliveira, R. C., Catabriga, L., Zandonade, E., Valli, A. M. P., Boeres, M. C. S., and Aguiar, C. Z. (2023). A influência do gênero nos cursos de computação na ufes. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 25–35. SBC.
dos Santos, N. D. and Marczak, S. (2023). Fatores de atração, evasão e permanência de mulheres nas áreas da computação. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 136–147. SBC.
Ereno, L. C., de Souza, A. C., Bordin, A. S., and Frigo, L. B. (2023). Acolher, apoiar e engajar um relato de ação voltada a alunas da área de ti. Anais do Computer on the Beach, 14:506–508.
Lopes, R., Maciel, B., Soares, D., Figueiredo, L., and Carvalho, M. (2023). Análise e reflexões sobre a diferença de gênero na computação: podemos fazer mais? In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 68–79. SBC.
Louzada, N., Santana, T., Assis, I., Braga, R., and Braga, A. (2019). Agindo sobre a diferença: atividades de empoderamento feminino em prol da permanência de mulheres em cursos de tecnologia da informação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 69–78. SBC.
Nascimento, L. M. A., de Lima, Y. O., Barbosa, C. E., Costa, L. F. C., Santos, A. M., Galeno, L., Xexéo, G. B., and de Souza, J. M. (2023). Paridade de gênero no ensino superior em stem no brasil: uma análise de 10 anos. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 217–227. SBC.
Teles, M. A. X., Saraiva, L. S., Freires, M. I. d. O., Rocha, M. d. S., and Marques, A. B. (2023). Mentoria acadêmica como aliada à integração de alunas de computação no ambiente acadêmico. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 194–204. SBC.
Van Vossen, L. P., Santos, M. T. S., Vasconcellos, D. M., Borchardt, G. T., Bunn, C. D. S., da Silveira, E. C., Gasparini, I., and Frigo, L. B. (2023). Análise da presença feminina no corpo docente e sua relação com o corpo discente feminino nos cursos de tic. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 36–45. SBC.
Published
2024-07-21
How to Cite
JURGINA, Laura Quevedo; MACKEDANZ, Tiago D.; KONRADT, Ana Carolina N.; BEZERRA, Louise; BESERRA, Kathe; LORENZONI, Maria Júlia Duarte; DULLIUS, Bianca B.; ROSA JÚNIOR, Leomar S..
Girls' Café: Building a Welcoming Environment to Strengthen the Retention of Women in Computing. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 403-408.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2486.
