Code.Ino: Building a Digital Future with the Leadership of Girls in a Programming Game

  • Bianca P. Castro UnB
  • Hanani E. F. Soares UnB
  • Thamires P. S. Schiavini UnB
  • Maristela Holanda UnB
  • Aleteia Araujo UnB

Abstract


This paper highlights the importance of understanding programming logic, regardless of the paradigm used. It introduces a digital game, Code.Ino, developed by undergraduate students in computing-related courses, designed to teach Arduino programming in a playful way. The game aims to help learners understand Arduino components and programming structure through distinct phases. It was designed to be used by girls and boys, but the game’s leading role is given to women, emphasizing that programming is also a girl’s thing. The results indicated success in awakening girls’ interest in the subject with representation.

References

de Medeiros, L. and Wünsch, L. (2019). Ensino de programação em robótica com arduino para alunos do ensino fundamental: relato de experiência. Revista Espaço Pedagógico, 26(2):456–480.

Garcêz, A. and Oliveira, J. (2022). Os benefícios da utilização de jogos digitais para o ensino de programação para crianças. Research, Society and Development, 11:e239111738122.

Medeiros, R., Falcão, T., and Ramalho, G. L. (2020). Ensino e aprendizagem de introdução a programação no ensino superior brasileiro: Revisão sistemática da literatura. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação – WEI, pages 186–190.

Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernández, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Millner, A., Rosenbaum, E., Silver, J., Silverman, B., and Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for all. Commun. ACM, 52(11):60–67.

Silva, E. and Falcão, T. (2020). O pensamento computacional no ensino superior e seu impacto na aprendizagem de programação. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 171–175, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Thomas H. Cormen, Charles Eric Leiserson, R. R. C. S. (2002). Algoritmos: teoria e prática. Campus, Rio de Janeiro.

Uzunca, B. and Jansen, S. (2016). How do ecosystem dynamics work in serious gaming ecosystems? challenges and opportunities. In Proceedings of the 36th Annual Conference on Strategic Management Society.
Published
2024-07-21
CASTRO, Bianca P.; SOARES, Hanani E. F.; SCHIAVINI, Thamires P. S.; HOLANDA, Maristela; ARAUJO, Aleteia. Code.Ino: Building a Digital Future with the Leadership of Girls in a Programming Game. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 409-414. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2589.