A Story That Is Just Beginning: First Steps of an Initiative to Increase Female Representation in Computing

  • Thalita Maria do Nascimento UFPR
  • Mayara L. de F. Neves UFPR
  • Heloísa B. Mendes UFPR
  • Camilla L. Assolari UFPR
  • Clausius D. G. Reis UFV
  • Kamila T. Lyra UFPR
  • Rachel C. D. Reis UFPR

Abstract


Research shows that the number of initiatives at Brazilian Universities aiming to increase female representation in computing courses has grown yearly and increasingly reached more women and girls. This paper presents a pioneering initiative in the UFPR’s Informatics Department aimed at boosting the registration and participation of women, and reducing the dropout rate of female students in computing graduation courses. The initiative began in 2023 and, since then, has developed activities in the University's three main actuation areas: teaching, research, and extension.

References

Ahuja, M. K. (2002). Women in the information technology profession: a literature review, synthesis and research agenda. European Journal of Information Systems, 11(1), p. 20-34.

Andrade, E. L. P., Patriota, U. J. F., Ferreira, L. J. N., Benevides, K. A., Almeida, E. S., e Cabral, R. S. (2022). “O projeto Katie e o impacto de um grupo feminino na Computação”. I Congresso Internacional Mulheres em STEAM, p. 1-8.

Bell, T., Witten, L. H., e Fellows, M. (2011). “Computer Science Unplugged: Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador”. Tradução de Luciano Porto Barreto. Disponível em: [link]. Último acesso em 24/03/2024.

Mello, A. V. de, Finger, A. F., Gindri, L., e Melo, A. M. (2021). “Mapeamento das Ações Realizadas pelos Projetos Parceiros do Programa Meninas Digitais na Região Sul”. Anais do XV Women in Information Technology (WIT), p. 91-100.

Miranda, B. A. de, Almeida, e M. M. S. C., Alves, I. R. S., e Campos, L. M.R. S. (2021). “Análise da participação feminina no curso de Ciência da Computação da UFCG”. Anais do XV Women in Information Technology (WIT), p. 11-20.

Moro, M. M., Araujo, A., Cappelli, C., Nakamura, F., Frigo, L. B., Salgado L., Braga, R., e Viegas, R. (2023). 7 motivos (7Ps) para Inclusão e Promoção da Diversidade de Gênero em TIC. In: Barbosa, B.; Tresca, L.; Lauschner, T. (Org.). 3ª Coletânea de Artigos - TIC, Governança da Internet, Gênero, Raça e Diversidade - Tendências e Desafios. 1ed. São Paulo: Comitê Gestor da Internet do Brasil, v. 1, p. 369-404.

Nunes, M. M., Rodrigues, L. F., Martinhago, A. Z., Soares & L. S. e Reis, R. C. D. (2015). Meninas++: uma iniciativa para fomentar a participação feminina na área de Computação. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, 3(1), p. 58 - 78.

Reis, R. C. D., Reis, C. D. G., Lyra, K. T., Nascimento, T. M. do, Assolari, C. L. (2023). “Jogos com Temática Feminina: Um mapeamento sistemático da literatura”. Anais Estendidos do XXII do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), p. 436-448.

Salgado, L., Calaza, K., Herdy, I, Martins, S., Barcellos, R., e Avelino, M. (2022). #include meninas.uff: Desconstruindo Estereótipos como Ferramenta de Empoderamento das Mulheres na Área de Computação. Revista da Sociedade Brasileira de Computação - Empoderamento Digital, n. 48, p. 34-37.

Santos, V. L. A., Carvalho, T. F. M., e Barreto, M. do S. V. (2021). “Mulheres na Tecnologia da Informação: Histórico e Cenário Atual nos Cursos Superiores”. Anais do XV Women in Information Technology (WIT), p. 111-120.

Sell, L. e Meinhardt, C. (2022). “Análise do Comportamento Histórico do Perfil de Gênero em Cursos de Computação na UFSC”. Anais do XVI Women in Information Technology (WIT), p. 179-184.

SME (2024). Secretaria Municipal da Educação – Projeto Cientistas na Escola. Disponível em: [link]. Último acesso em 24/03/2024.
Published
2024-07-21
NASCIMENTO, Thalita Maria do; NEVES, Mayara L. de F.; MENDES, Heloísa B.; ASSOLARI, Camilla L.; REIS, Clausius D. G.; LYRA, Kamila T.; REIS, Rachel C. D.. A Story That Is Just Beginning: First Steps of an Initiative to Increase Female Representation in Computing. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 421-426. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2634.