Program to Encourage Girls to Enter Computing Courses: An Experience Report in Jaboatão dos Guararapes
Abstract
Underrepresentation of women in the Computing and ICT field leads girls and women to perceive it as masculine and to believe that courses in this area cannot be pursued by them. However, girls and women show more interest in Computing and ICT when they have a role model to inspire them. In order to reduce female underrepresentation and encourage girls and women to enter the Computing and ICT field, various initiatives have been proposed in Brazil and worldwide. Within this context, this article reports on the experience gained in an extension project aimed at promoting actions to encourage high school girls from public schools located in the municipality of Jaboatão dos Guararapes to pursue a career in Computing and ICT.References
BRASSCOM. Relatório de diversidade. Disponível em [link] Acesso em: 31 out. 2022.
BRASSCOM. Demanda de Talentos em TIC e Estratégia Σ TCEM. Disponível em [link] Acesso em: 31 out. 2022.
CURSINO, A. R.; MARTINEZ, J. F. P. Análise Estatística Descritiva e Regressão da Inserção das Mulheres nos Cursos de TI nos Anos de 2009 a 2018. In: Anais XV Women in Information Technology (WIT 2021), XLI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.
MOLNAR, A., KEANE, T.; STOCKDALE, R. 2021. Educational interventions and female enrollment in IT degrees. Commun. ACM 64, 3 (March 2021), 73–77. DOI: 10.1145/3387106
IBGE. Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. Disponível em [link]. Acesso em: 31 out. 2022.
IBGE. Indicadores do Brasil. Disponível em: [link]. Acesso em: 14 mai. 2023.
MIRANDA, B. A. de et al.. Análise da participação feminina no curso de Ciência da Computação da UFCG. In: Anais XV Women in Information Technology (WIT 2021), XLI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.
MARQUES, D. et al. Desempenho Acadêmico e o Ingresso no Curso Superior: uma análise das estudantes ingressantes entre 2016 a 2020 do curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio. In: Anais XV Women in Information Technology (WIT 2021), XLI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.
PEREIRA, J. S. et al. Uma análise da participação das mulheres nos cursos técnico em informática e ciência da computação do instituto federal do sudeste de minas gerais. In: Anais do XIV Women in Information Technology (WIT 2020). XL Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.
RESEARCH, Microsoft Us. Girls in STEM: the importance of role models. 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: 3 abr. 2024.
BRASSCOM. Demanda de Talentos em TIC e Estratégia Σ TCEM. Disponível em [link] Acesso em: 31 out. 2022.
CURSINO, A. R.; MARTINEZ, J. F. P. Análise Estatística Descritiva e Regressão da Inserção das Mulheres nos Cursos de TI nos Anos de 2009 a 2018. In: Anais XV Women in Information Technology (WIT 2021), XLI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.
MOLNAR, A., KEANE, T.; STOCKDALE, R. 2021. Educational interventions and female enrollment in IT degrees. Commun. ACM 64, 3 (March 2021), 73–77. DOI: 10.1145/3387106
IBGE. Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. Disponível em [link]. Acesso em: 31 out. 2022.
IBGE. Indicadores do Brasil. Disponível em: [link]. Acesso em: 14 mai. 2023.
MIRANDA, B. A. de et al.. Análise da participação feminina no curso de Ciência da Computação da UFCG. In: Anais XV Women in Information Technology (WIT 2021), XLI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.
MARQUES, D. et al. Desempenho Acadêmico e o Ingresso no Curso Superior: uma análise das estudantes ingressantes entre 2016 a 2020 do curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio. In: Anais XV Women in Information Technology (WIT 2021), XLI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.
PEREIRA, J. S. et al. Uma análise da participação das mulheres nos cursos técnico em informática e ciência da computação do instituto federal do sudeste de minas gerais. In: Anais do XIV Women in Information Technology (WIT 2020). XL Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2021), 2021.
RESEARCH, Microsoft Us. Girls in STEM: the importance of role models. 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: 3 abr. 2024.
Published
2024-07-21
How to Cite
AURELIANO, Viviane Cristina Oliveira; SANTOS, Maria Eduarda Santana dos; SILVA, Vanessa Carla Pereira da; MENDONÇA, Emmanuele Ribeiro de.
Program to Encourage Girls to Enter Computing Courses: An Experience Report in Jaboatão dos Guararapes. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 433-438.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2670.
