Female Students’ Participation in Computing Courses from the Perspective of Students and Alumni

  • Rafaela Brum UERJ
  • Rosa Maria E. Moreira da Costa UERJ
  • Aletéia Patrícia F. Araújo UNB
  • Vera Maria B. Werneck UERJ
  • Maria Clicia Steling de Castro UERJ

Abstract


This paper describes results of a research carried out with students and alumni of undergraduate courses from the technological area of different universities. It aimed to raise perceptions related to the issue of the low number of women in these courses, mainly in the courses related to the computing area and in the labor market.

References

Abbate, J. (2012). Recoding gender: Women's changing participation in computing. MIT Press. Corneliussen, H. (2011). Gender-technology relations: exploring stability and change. Springer.

Hill, C., Corbett, C., & St Rose, A. (2010). Why So Few? Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Washington, DC: American Association of University Women. Disponível em: [link]. Acessado em abril 2018.

Lauschner, T., De Freitas, R., Nakamura, F. & Gomes, L. L. (2016). “Cunhantã digital: programa de incentivo a participação de mulheres da região amazônica na computação e áreas afins.” In 10o Women in Information Technology (WIT 2016), Porto Alegre. In: Anais do XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2016).

Maciel, C., & Bim, S. A. (2017). “Programa Meninas Digitais–ações para divulgar a Computação para meninas do ensino médio.” In: Anais do Computer on the Beach, 327-336.

Master, A., Cheryan, S., & Meltzoff, A. N. (2016). “Computing whether she belongs: Stereotypes undermine girls’ interest and sense of belonging in computer science”. In: Journal of Educational Psychology, 108(3), 424.

Santos, C.M., (2018). “Por que as mulheres “desapareceram” dos cursos de computação?” In: Jornal da USP, Disponível em [link], publicado em: 7 de março de 2018.

Sardiña I.M., Maciel, C. (2016). “Ações para Incentivar Meninas do Ensino Médio a Cursar Carreiras Tecnológicas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte”. In: 10o Women in Information Technology (WIT 2016), Porto Alegre. In: Anais do XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2016).

SBC - Educação Superior em Computação – Estatísticas – 2014. Disponível em: [link]. Acessado em março de 2018.

Souza, N.N. M., Lima, A.C.G., Sousa, D.F., (2017). “Análise da Participação Feminina nos Cursos de Licenciatura em Computação e Sistemas de Informação”. In 11o Women in Information Technology (WIT 2017). In: Anais do XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2017).

Wang, J., Hong, H., Ravitz, J., & Ivory, M., (2015). “Gender differences in factors influencing pursuit of computer science and related fields”. In: Proceedings of the 2015 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, 117-122.
Published
2018-07-26
BRUM, Rafaela; DA COSTA, Rosa Maria E. Moreira; ARAÚJO, Aletéia Patrícia F.; WERNECK, Vera Maria B.; DE CASTRO, Maria Clicia Steling. Female Students’ Participation in Computing Courses from the Perspective of Students and Alumni. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 12. , 2018, Natal. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 64-68. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2018.3384.