The use of programming to attract women to computing: experience reports
Abstract
This article presents an experience report of the project “Meninas Digitais – Regional Bahia” (Digital Girls – Chapter Bahia) with the objective of arousing interest of women in areas of computer science through the teaching of computer programming. Throughout the article, students' progress monitoring strategies, teaching methodologies and results of the classes of Computer programming initiation course and JavaScript Programming with Games course are discussed.
References
Bordini, A. et al. Computação na Educação Básica no Brasil: o Estado da Arte. Revista de Informática Teórica e Aplicada, v. 23, n. 2, p. 210-238, 2016.
Caetano, M. A. Joguem como mulheres ou como garotas! In: Anais do XV Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, p. 905-913, 2016.
Ferreira, A. C. et al. Hello World: relato de experiência de um curso de iniciação à programação. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, v. 5, n. 1, p. 1306, 2016.
IBGE. Censo Demográfico 2010: trabalho e rendimento. Disponível em: [link]. Acesso em 06 abr 2018.
Neves, M. Aprender a programar, programar para aprender. ISTOÉ Inependente. Disponível em [link]. Acesso em: 06 abr 2018.
PNAD. Síntese de Indicadores 2009. Disponível em: [link]. Acesso em: 06 abr 2018.
Stack OverFlow. Developer Survey Results 2018. Disponível em: [link]. Acesso em 06 abr 2018.
Thiollent, M. (1985) Metodologia da Pesquisa - Ação. São Paulo: Cortez
