Women and Game Development: does this combination already exist?
Abstract
Which issues and barriers do female game developers have in Brazil? This article intend to analyze mechanisms that distance women from game development. It presents a bibliographic analysis to discuss these issues and understand the involvement of women in the game development process.
References
Arantes, Maria Luiza Petranski. Sexismo nos Campos de Justiça: O Posicionamento de Marca Interferindo na Jogabilidade de League of Legends. 2016. 76f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) – Publicidade e Propaganda, Universidade Federal do Paraná, 2016.
Bristot, Paula C.; Pozzebon, Eliane; Frigo, Luciana B.. A Representatividade das Mulheres nos Games. Anais do XVI SBGames, Curitiba. 2017.
Butler, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 13 ed. Tradução de Renato Aguiar. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2017.
Fleury, Afonso; Sakuda, Luiz Ojima; Cordeiro, José H. D. 1º Censo da Industria Brasileira de Jogos Digitais. Pesquisa do GEDIGames, NPGT, Escola Politécnica, USP. São Paulo. 2014.
Maciel, Cristiano; Bim, Sílvia Amélia. Programa Meninas Digitais – ações para divulgar a Computação para meninas do ensino médio. Computer on the Beach 2016. 7ª Edição, Florianópolis. Anais do Computer on the Beach. Disponível em: [link].
Newzoo. Global Games Market Report. Amsterdã, 2017. Disponível em: [link]. Acesso em 04 abril, 2018.
Rodrigues, Letícia. Um estudo em representações gráficas nos jogos eletrônicos na perspectiva das relações de gênero: os tipos de feminilidade em League of Legends. 2014. 171 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014.
Wajcman, Judy. TechnoFeminism. Oxford: Marston Book Services Limited, 2004. 156 p.
Bristot, Paula C.; Pozzebon, Eliane; Frigo, Luciana B.. A Representatividade das Mulheres nos Games. Anais do XVI SBGames, Curitiba. 2017.
Butler, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 13 ed. Tradução de Renato Aguiar. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2017.
Fleury, Afonso; Sakuda, Luiz Ojima; Cordeiro, José H. D. 1º Censo da Industria Brasileira de Jogos Digitais. Pesquisa do GEDIGames, NPGT, Escola Politécnica, USP. São Paulo. 2014.
Maciel, Cristiano; Bim, Sílvia Amélia. Programa Meninas Digitais – ações para divulgar a Computação para meninas do ensino médio. Computer on the Beach 2016. 7ª Edição, Florianópolis. Anais do Computer on the Beach. Disponível em: [link].
Newzoo. Global Games Market Report. Amsterdã, 2017. Disponível em: [link]. Acesso em 04 abril, 2018.
Rodrigues, Letícia. Um estudo em representações gráficas nos jogos eletrônicos na perspectiva das relações de gênero: os tipos de feminilidade em League of Legends. 2014. 171 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2014.
Wajcman, Judy. TechnoFeminism. Oxford: Marston Book Services Limited, 2004. 156 p.
Published
2018-07-26
How to Cite
FONTOURA, Mariana Michels; DE OLIVEIRA, Leander; AMARAL, Marília A..
Women and Game Development: does this combination already exist?. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 12. , 2018, Natal.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2018
.
p. 100-104.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2018.3392.
