Exploring Computational Thinking to Uncover New Talents: A Report on an Experience
Abstract
This article describes an experiment conducted with high school girls from public and private schools in a city of Rio Grande do Sul, in order to stimulate computational thinking and to bring them closer to the computing area. The strategy used includes designing applications for smartphones using the MIT App Inventor educational platform. A description of the methodology applied and the results obtained is presented so that the experiment can be improved and replicated.
References
Barcelos, T. and Silveira, I. F. “Pensamento Computacional e Educação Matemática: Relações para o Ensino de Computação na Educação Básica”. In: XX Workshop sobre Educação em Computação, 2012, Curitiba. Anais do XXXII CSBC, 2012.
Maciel, C. and Bim, S. A. (2016) Programa Meninas Digitais - Ações para divulgar a Computação para meninas do ensino médio, In: Computer on the Beach 2016, Florianópolis, SC. pp.327-336, 2016.
Santos, Elisângela Ribas et al. Estímulo ao Pensamento Computacional a partir da Computação Desplugada: uma proposta para Educação Infantil/Stimulus to computational thinking: a proposal for elementary school. Revista Latino-americana de Tecnología Educativa-RELATEC, v. 15, n. 3, p. 99-112, 2016.
Gomes, Wesckley Faria, et al. "Incentivando meninas do ensino médio à área de Ciência da Computação usando o Scratch como ferramenta." Anais do Workshop de Informática na Escola. Vol. 20. No. 1. 2014.
Wolber, D., Abelson, H. and Friedman, M. Democratizing Computing with App Inventor. Newsletter GetMobile: Mobile Computing and Communications - ACM, v. 18, n. October, p. 53–58, 2014.
