Using collaborative learning techniques to encourage programming teaching and learning among female Computer Science students

  • Géssica M. da S. Alves UFPB
  • Jailma J. da Silva UFPB
  • Rebeca de Q. Dantas UFPB
  • Vanessa F. Dantas UFPB
  • Renata V. de Figueiredo UFPB
  • Gabriela C. M. de Souza UFPB

Abstract


Statistically, the entry and permanence of women in technology courses still have low indicators. The Programming subjects are still seen as those with the highest rates of failure, and identified as one of the reasons for women dropping out. This article aims to report an initiative of using Dojo programming technique to empower and encourage women students of Computer Science and Information Systems courses at Federal University of Paraiba (UFPB) to build solutions collaboratively.

References

Bossavit, L., Gaillot, E. and Bache, E. (2011). Coding Dojo Wiki: What Is Coding Dojo. Wiki. [link].

Bravo, M. (2011). Abordagens para o ensino de práticas de programação extrema. Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.

Cukier, D. (2009). Padrões para introduzir novas ideias na indústria de software. Dissertação USP 2009.

Fontes, B. (2011). Coding dojo: novas possibilidades para o ensino de programação. Projeto de Diplomação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ.

Lima, M. P (2013) “As mulheres na Ciência da Computação”. Rev. Estud. Fem. vol 21 no.3. Florianópolis.

Paula, L. Q., PIVA JR., D., FREITAS, R. L. A Importância da Leitura e da Abstração do Problema no processo de formação do raciocínio lógico-abstrato em alunos de Computação. Anais do XVII Workshop sobre Educação em Informática. São Leopoldo – RS, Brasil, 2009.

Sato, D. T., Corbucci, H. and Bravo, M. (2008). Coding Dojo: an environment for learning and sharing agile practices. In Proceedings of the Agile 2008. . IEEE Computer Society. DOI: 10.1109/Agile.2008.11.

SINDPD/SP (2015). Número de contratações supera demissões no setor de TI no 1º semestre. [link]. Acessado em 21/03/2017.
Published
2017-07-02
ALVES, Géssica M. da S.; DA SILVA, Jailma J.; DANTAS, Rebeca de Q.; DANTAS, Vanessa F.; DE FIGUEIREDO, Renata V.; DE SOUZA, Gabriela C. M.. Using collaborative learning techniques to encourage programming teaching and learning among female Computer Science students. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 11. , 2017, São Paulo. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017 . p. 1223-1227. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2017.3412.