Increasing female participation in technology programming competitions through the creation of training and research groups

  • Marcela Sávia Picanço Pessoa UEA / Faculdade Fucapi
  • Sérgio Cleger Tamayo Faculdade Fucapi
  • Juliany Rodrigues Raiol UEA / Samsung Ocean

Abstract


This paper presents a strategy to increase the interest of students (specially the women) in participate of programming contests, after the creation of a research and training group. This strategy succeded, increasing the number of students and improving their results in regional contests.

References

Fisher, M., and Cox, A. (2006) "Gender and Programming Contests: Mitigating Exclusionary Practices" In Informatics in Education 5 (1): p47-62.

Freitas, R., Gomes, L., Conte, T. (2016) "Projeto SciTechGirls: desenvolvimento de aplicativos e participação em competições de programação científicas e tecnológicas" In: XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação 2016, Porto Alegre. Anais CSBC 2016, p 1465-1474.

Lauschner, Tanara (2016). Cunhantã Digital: programa de incentivo à participação demulheres da região amazônica na Computação e áreas afins. XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.

Manzoor, S. (2006) "Analyzing programming contest statistics", In Perspectives on computer science competitions for (high school) students. [link].

MP (2016). Maratona de programação. The ICPC-ACM South America - Brazil. Sociedade Brasileira de Computação. Disponível em [link].

Oliveira, A.C., Moro, M.M., Prates, R.O. (2014) “Perfil Feminino em Computação: Análise Inicial” In: XXII Workshop sobre Educação em Computação, Brasília, DF, p. 14651474.
Published
2017-07-02
PESSOA, Marcela Sávia Picanço; TAMAYO, Sérgio Cleger; RAIOL, Juliany Rodrigues. Increasing female participation in technology programming competitions through the creation of training and research groups. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 11. , 2017, São Paulo. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017 . p. 1228-1232. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2017.3413.