Profile analysis of female students in the Information Systems Program at IFS/Lagarto Campus: a first step toward inclusion and retention of women in technology

  • Larissa de G. Barreto IFS
  • Catuxe V. de S. Oliveira IFS
  • Luiz Diego V. Santos UEFS
  • Jislane S. S. de Menezes IFS
  • Vana H. V. Carvalho IFS
  • Cristiane O. de Santana IFS

Abstract


This article analyzes the profile of female students in the Information Systems course at the Instituto Federal de Sergipe, motivated by the importance of understanding their characteristics in order to promote their inclusion and permanence in the technology field. Using data extracted from management reports and questionnaires administered to female students, the study investigated aspects such as age, occupation, academic life and perceptions about female representation. The results reveal that, although most female students are between the ages of 21 and 25, a high percentage have already failed courses. The lack of female role models suggests an opportunity for the development of institutional policies that encourage a more welcoming and inclusive environment in higher education.

References

Amaral, M. A., Emer, M. C. F. P., Bim, S. A., Setti, M. G., and Gonçalves, M. M. (2017). Investigando questões de gênero em um curso da área de computação. Revista Estudos Feministas, pages 857–874.

Borges, L., Ramos, A., and Ferraz, J. (2025). Percepção de estereótipos de gênero na intenção de empreender na área de tecnologia da informação: Um estudo qualitativo com estudantes de graduação de uma universidade federal. REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal, 14:e2497–e2497.

Lobo, M. M., Ribeiro, K., and Maciel, C. (2019). Materialidades discursivas de mulheres negras na computação. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 89–98, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Machado, A. C. P., Gonçalves, L. L. F., Marques, R. C., Fernandes, K. A., and de Souza Torres, K. (2023). Igualdade de gênero nos cursos de tecnologia da informação do cefet-mg. Caderno de Gênero e Tecnologia, pages 15–35.

Mello, A., Melo, A., and Ferrão, I. (2019). Uma análise sobre questões de gênero nos cursos de computação do municıpio de alegrete/rs. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 61–68, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Nunes, D. J. (2022). Educação superior em computação estatísticas – 2021. Technical report, SBC.

Oliveira, R., Catabriga, L., Zandonade, E., Valli, A., Boeres, M., and Aguiar, C. (2023). A influência do gênero nos cursos de computação na ufes. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 25–35, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Ramos, A. and Araújo, F. (2022). Questões de gênero e a evasão de mulheres nos cursos de computação: Um estudo de caso na região metropolitana de belém. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 239–244, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Ribeiro, K. and Maciel, C. (2020). Tecnologia e Formação: um estudo sobre a participação das mulheres nos cursos de Computação da Universidade Federal de Mato Grosso. PhD thesis, Universidade Federal de Mato Grosso.

Soares, T. A. (2001). Mulheres em ciência e tecnologia: ascensão limitada. Química Nova, (2):281–285.

Zhang, Y., Gros, T., and Mao, E. (2021). Gender disparity in students’ choices of information technology majors. Business Systems Research Journal, 12:80–95.
Published
2025-07-20
BARRETO, Larissa de G.; OLIVEIRA, Catuxe V. de S.; SANTOS, Luiz Diego V.; MENEZES, Jislane S. S. de; CARVALHO, Vana H. V.; SANTANA, Cristiane O. de. Profile analysis of female students in the Information Systems Program at IFS/Lagarto Campus: a first step toward inclusion and retention of women in technology. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 241-251. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.9051.