From Paper to Digital: Paper circuits as a strategy to engage girls in computing
Abstract
Paper circuit workshops proved to be an effective tool for attracting female audiences to the technology field by combining basic electronics with creativity. Participants of various ages expressed great interest and engagement, especially when connecting the circuits with personal projects. The hands-on and low-cost approach, combined with a collaborative environment, provided an engaging learning experience, stimulating curiosity and the development of technical and socio-emotional skills. The activity also highlighted the importance of adapting language and materials to promote inclusion and female participation in technological fields.References
Barino, R., Dornelas, N., Gomes, A., Gonçalves, G., Rodrigues, R., Santos, R., Boeres, C., Calaza, K., Martins, S., Nascimento, A., and Salgado, L. (2024). Sim, nós podemos. ações para empoderamento de meninas e mulheres na computação. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 47–58, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Buechley, L., Eisenberg, M., Catchen, J., and Crockett, A. (2008). The lilypad arduino: using computational textiles to investigate engagement, aesthetics, and diversity in computer science education. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI ’08, page 423–432, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.
de. Moraes, D. A. (2018). Experimentação tecnológica na educação. Editora Senac São Paulo.
IBGE (2025). Censo Demográfico 2022 : educação : resultados preliminares da amostra / IBGE. IBGE-INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. [link] [Acessado:06.03.2025].
Leal, V. and Borges, M. (2019). Aprendizagem criativa nas escolas brasileiras. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola, pages 1169–1173, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Maciano, G., Sassi, S., Costa, M., Nunes, E., and Maciel, C. (2023). Abordagem steam: lixo eletrônico e atividades interativas para fomentar igualdade e equidade de gênero nas áreas stem. In Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 152–163, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
OGlobo (2024). Mulheres são minoria em cursos de ti, e percentual de formadas em exatas cai em dez anos. [link] [Acessado:27.02.2025].
Qi, J. (2012). Pu gong ying tu (dandelion painting). [link] [Acessado:27.02.2025].
Qi, J. and Buechley, L. (2014). Sketching in circuits: designing and building electronics on paper. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI ’14, page 1713–1722, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.
Rymshina, I. (2024). Meet the Maker: Moonshotkidz. [link].
Santos, C., Silva, D., Roque, A., Lima, J., and Ben, M. (2019). Tecendo espaços e experiências no campo da robótica educacional para fomentar o interesse de meninas pela área de computação. Anais do Workshop de Informática na Escola, 25(1):09–18.
Sass, C., Santos, G., Pessoa, J., Brandão, M., Rodriguez, C., and Berbert, J. (2023). Um relato sobre estratégias de incentivo ao ingresso e permanência de mulheres em áreas de stem. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 451–456, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Sobreira, E., Viveiro, A., and D’Abreu, J. (2016). Do paper circuit à programação de arduino com scratch: uma sequência didática para aprendizagem do conteúdo de energia nos anos iniciais do ensino fundamental. Anais do Workshop de Informática na Escola, 22(1):456–465.
Buechley, L., Eisenberg, M., Catchen, J., and Crockett, A. (2008). The lilypad arduino: using computational textiles to investigate engagement, aesthetics, and diversity in computer science education. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI ’08, page 423–432, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.
de. Moraes, D. A. (2018). Experimentação tecnológica na educação. Editora Senac São Paulo.
IBGE (2025). Censo Demográfico 2022 : educação : resultados preliminares da amostra / IBGE. IBGE-INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. [link] [Acessado:06.03.2025].
Leal, V. and Borges, M. (2019). Aprendizagem criativa nas escolas brasileiras. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola, pages 1169–1173, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Maciano, G., Sassi, S., Costa, M., Nunes, E., and Maciel, C. (2023). Abordagem steam: lixo eletrônico e atividades interativas para fomentar igualdade e equidade de gênero nas áreas stem. In Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 152–163, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
OGlobo (2024). Mulheres são minoria em cursos de ti, e percentual de formadas em exatas cai em dez anos. [link] [Acessado:27.02.2025].
Qi, J. (2012). Pu gong ying tu (dandelion painting). [link] [Acessado:27.02.2025].
Qi, J. and Buechley, L. (2014). Sketching in circuits: designing and building electronics on paper. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI ’14, page 1713–1722, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.
Rymshina, I. (2024). Meet the Maker: Moonshotkidz. [link].
Santos, C., Silva, D., Roque, A., Lima, J., and Ben, M. (2019). Tecendo espaços e experiências no campo da robótica educacional para fomentar o interesse de meninas pela área de computação. Anais do Workshop de Informática na Escola, 25(1):09–18.
Sass, C., Santos, G., Pessoa, J., Brandão, M., Rodriguez, C., and Berbert, J. (2023). Um relato sobre estratégias de incentivo ao ingresso e permanência de mulheres em áreas de stem. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 451–456, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Sobreira, E., Viveiro, A., and D’Abreu, J. (2016). Do paper circuit à programação de arduino com scratch: uma sequência didática para aprendizagem do conteúdo de energia nos anos iniciais do ensino fundamental. Anais do Workshop de Informática na Escola, 22(1):456–465.
Published
2025-07-20
How to Cite
LIMA, Adelmo et al.
From Paper to Digital: Paper circuits as a strategy to engage girls in computing. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 365-376.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.7188.
