Expanding girls' digital horizons through digital literacy supported by computational thinking and educational robotics

  • Ana Luiza Costa Vilela IFRN
  • Pedro Henrique Assunção IFRN
  • Rebecca Cruz Pinheiro IPM
  • Keila Cruz Moreira IFRN
  • Tatiana Amaral Sorrentino IFRN
  • Éberton da Silva Marinho IFRN
  • Helber Wagner da Silva IFRN

Abstract


This report discusses an experience in digital literacy supported by computational thinking and educational robotics for girls. Initially, the pedagogical project for the initial and continuing education (FIC) course was designed and approved. Subsequently, undergraduate students in Computer Science Education trained high school technical students in Computer Science, who, under the supervision of professors specializing in Computing and Pedagogy, delivered the FIC course to 35 socioeconomically vulnerable elementary school girls. The successful outcomes of this initiative provided the foundation for a research project that was later approved to promote the engagement and retention of 1,500 girls in activities related to STEM fields.

References

Barino, R., Dornelas, N., Gomes, A. L., Gonçalves, G., Rodrigues, R., Santos, R., Boeres, C., da Costa Calaza, K., Martins, S., de Paula Nascimento, A., et al. (2024). Sim, nós podemos. açoes para empoderamento de meninas e mulheres na computaçao. In Women in Information Technology (WIT), pages 47–58. SBC.

Brasil, C. (1988). República federativa do. Brasília, Senado Federal, Centro Gráfico.

Brasil, M. (2018). Ministério da educação. Base nacional comum curricular, 2.

Brasil, M. (2022). Ministério da educação. BNCC Computação - Complemento.

Candido, M. R. (2023). Como anda a inclusão de mulheres na ciência brasileira? três modos de observar os dados. Acessado em: 11 mar. 2025.

da Internet no Brasil, C. G. (2024). Tic domicílios 2023. São Paulo, CGI.Br.

da Silva, A. V., da Silva, C. M., Deusdará, D. M., Vieira, P. D. G., Silva, T. M. C., de Farias Júnior, E. G., Cavalcante, L. V. S., and Teixeira, S. L. (2023). Oficinas de letramento digital para alunos do ensino fundamental anos iniciais: Uma perspectiva pedagógica. REVISTA FOCO, 16(11):e3355–e3355.

Dewey, J. (1916). Democracy and education. The middle works, 9.

Führ, R. C. and Haubenthal, W. R. (2018). Educação 4.0 e seus impactos no século xxi. Educação no Século XXI-Volume, 36(3):61–66.

Gilster, P. and Glister, P. (1997). Digital literacy.

Guarda, G. F. and Pinto, S. C. C. (2020). Dimensões do pensamento computacional: conceitos, práticas e novas perspectivas. In Simpósio brasileiro de informática na educação (SBIE), pages 1463–1472. SBC.

Junqueira, T. L. (2018). Dudeney, g.; hockly, n.; pegrum, m. letramentos digitais. marcionilo, m.(trad.). são paulo: Parábola editorial, 2016. Discursos Contemporâneos em Estudo, 3(1):197–203.

Medeiros, A., Ferreira, I. B., Fonseca, L., and Rolim, C. (2022). Percepções sobre a tecnologia da informação por alunas de ensino médio: um estudo sobre gênero e escolhas profissionais. In Women In Information Technology (WIT), pages 122–132. SBC.

Moreira, K., Camilo, M., and Silva, H. (2019). A multi-level and multidisciplinary methodology for digital literacy. In Proceedings of the 17th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology), pages 1–6. LACCEI.

Oliveira, E. R. B. d., Unbehaum, S., and Gava, T. (2019). A educação stem e gênero: uma contribuição para o debate brasileiro. Cadernos de Pesquisa, 49:130–159.

ONU (2015). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. Acessado em: 11 mar. 2025.

Ortolan, I. T. et al. (2003). Robótica educacional: uma experiência construtiva.

Santos, R. C. and da Silva, M. D. F. (2020). A robótica educacional: entendendo conceitos. Revista brasileira de ensino de ciência e tecnologia, 13(3).

Spadacini, J. A. V. and Ramos, S. G. M. (2022). A educação 4.0 para o contexto público: os desafios e as possibilidades na criação de um repositório educacional para a educação básica. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, 27(53):114–136.

Voogt, J. and Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of curriculum studies, 44(3):299–321.

Vuorikari, R., Kluzer, S., Punie, Y., et al. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens-With new examples of knowledge, skills and attitudes.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.

Zhou, D., Zha, F., Qiu, W., and Zhang, X. (2024). Does digital literacy reduce the risk of returning to poverty? evidence from china. Telecommunications Policy, 48(6):102768.
Published
2025-07-20
VILELA, Ana Luiza Costa; ASSUNÇÃO, Pedro Henrique; PINHEIRO, Rebecca Cruz; MOREIRA, Keila Cruz; SORRENTINO, Tatiana Amaral; MARINHO, Éberton da Silva; SILVA, Helber Wagner da. Expanding girls' digital horizons through digital literacy supported by computational thinking and educational robotics. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 377-386. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.7464.