Women in Technology: Highlights from the IFALTECH Event

  • Suzy Kamylla de Oliveira Menezes IFAL
  • Viviane de Menezes Ramalho Souza IFAL

Abstract


In computing, women face different barriers that influence female retention and representation in secondary and higher education courses. This work aims to present activities carried out at computer technical course, which aimed at the female audience to encourage protagonism, knowledge about the area and entry into the job market. As a result, eleven students got involved to give one lecture on women in technology and four short courses. There were 68 girls participating in the lecture, and 58 girls participated in the four minicourses. Thus, the activities provided valuable learning and exchange of experiences for students in the IT area.

References

Amim, F., Moura, J., Fernandes, K., Vargas, K., and Mello, A. (2019). Oficina gurias na computação: três horas de imersão feminina na área da computação discutidas em detalhes. In Anais do XIII Women in Information Technology, pages 149–153, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Educação, M. (2024). Plataforma nilo peçanha. Acessado em março, 2024.

Ferrão, I. and Melo, A. (2016). I fórum gurias na computação: relato de experiências e desdobramentos. In Anais do X Women in Information Technology, pages 39–42, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Lima, M. P. (2013). As mulheres na ciência da computação. Estudos Feministas, 21(3):793–816.

Menezes, S. K. O. and Santos, M. D. F. (2021). Gênero na educação em computação no brasil e o ingresso de meninas na Área - uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE Brazilian Journal of Computers in Education, pages 456–484.

Nascimento, J. X. (2016). Políticas públicas e desigualdade de gênero na sociedade brasileira: Considerações sobre os campos do trabalho, da política e da ciência. Mediações - Revista de Ciências Sociais, 21(1):317–337.

Nunes, M., Rodrigues, L., Martinhago, A., Soares, L., and Reis, R. (2015). Uma iniciativa para atrair as estudantes do ensino médio para a Área de tecnologia da informação. In Anais do XXI Workshop de Informática na Escola, pages 425–434, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Ribeiro, K. and Maciel, C. (2020). Fatores de influência na escolha pela continuidade da carreira em computação pelas estudantes de ensino médio técnico em informática. In Anais do XIV Women in Information Technology, pages 40–49, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Rodrigues, M. E., Maia, A., Rocha, M., Oliveira, L., and Marques, A. B. (2022). Desenvolvimento de soft skills durante a atuação no projeto meninas digitais do vale: achados de uma retrospectiva. pages 34–44.

Tonini, A. M. and Araújo, M. T. (2019). A participação das mulheres nas áreas de stem (science, technology engineering and mathematics). Revista de Ensino de Engenharia, 38(3):118–125.
Published
2025-07-20
MENEZES, Suzy Kamylla de Oliveira; SOUZA, Viviane de Menezes Ramalho. Women in Technology: Highlights from the IFALTECH Event. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 398-408. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.7583.