Digital Training for Women 60+: Promoting Inclusion and Autonomy Through Digital Literacy

  • Joana Felizardo da Silva IFF
  • Vitória Graciano da Silva IFF
  • Ana Mara de Oliveira Figueiredo IFF

Abstract


In an increasingly digital world, technological inclusion has become a basic requirement for participation and the exercise of citizenship. However, for women over 60 years old, this inclusion remains a challenge, marked by barriers of gender, age, and access. This article presents a university extension project aimed at empowering older women in the use of digital tools, promoting autonomy and social inclusion. The results show that the initiative not only trained the participants but also fostered empowerment and reduced inequalities, highlighting the importance of projects that connect the university to the community.

References

Balieiro, K., Cosme, L., da Silva , A., Cangussu, A., & Cosme, L. (2014). Inclusão Digital de Mulheres no IFNMG Campus Montes Claros: Um Relato de Experiência. In Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 169-178). Porto Alegre: SBC.

British Council & UNESCO. (2021) “Global report on gender equality and technology”, UNESCO. Disponível em: [link].

Cetic.br. (2021) “Pesquisa TIC Domicílios 2021: Uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros”, Comitê Gestor da Internet no Brasil. Disponível em: [link].

Debert, G. (2018) “A Reinvenção da Velhice: Socialização e Processos de Reprivatização do Envelhecimento”, University of São Paulo Press, Brazil.

Freire, P. (1996) “Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa”, Paz e Terra.

Gindri, L., Araújo-de-Oliveira, P., Melo, A., Maciel, A., Vargas, K., Otokovieski, M. and Anjos, R. (2021) “Mulheres na Computação: de Norte a Sul - Uma Ação de Extensão na Pandemia na Busca pela Integração das Diferentes Regiões do Brasil”, In: Anais do XV Women in Information Technology, pages 101–110, Porto Alegre: SBC, DOI: 10.5753/wit.2021.15846.

IBGE. (2020) “Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD Contínua)”, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: [link].

IBGE (2020) “Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD)”, [link].

Kalache, A. (2017) “Envelhecimento Ativo: Um Marco Político em Resposta à Revolução da Longevidade”, Pan American Health Organization, United States.

Marques, A., Pinheiro, V., Alencar, A., Branco, K., Alves, R. and Mendes, M. (2019) “Unindo Pesquisa e Extensão para Fortalecer a Participação Feminina em Cursos de Computação de uma Universidade: Projeto Meninas Digitais do Vale”, In: Anais do XIII Women in Information Technology, pages 31–40, Porto Alegre: SBC, DOI: 10.5753/wit.2019.6710.

ONU Mulheres. (2019) “Gênero e tecnologia: Barreiras e oportunidades para a inclusão digital de mulheres”, Organização das Nações Unidas para a Igualdade de Gênero e o Empoderamento das Mulheres. Disponível em: [link].

Prensky, M. (2010) “Digital Natives, Digital Immigrants”, MCB University Press, United States, [link].

Silva, M., Oliveira, R. and Santos, L. (2019) “Envelhecimento e Tecnologia: Desafios e Perspectivas”, Editora Fiocruz, Brazil.

UNESCO (2021) “Global Report on Gender Equality and Technology”, UNESCO, France, [link].
Published
2025-07-20
SILVA, Joana Felizardo da; SILVA, Vitória Graciano da; FIGUEIREDO, Ana Mara de Oliveira. Digital Training for Women 60+: Promoting Inclusion and Autonomy Through Digital Literacy. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 419-428. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.7926.