Digital Divas: Promoting Female Inclusion in STEM from High School to Computing
Abstract
The low representation of women in technology and computing is a structural problem, exacerbated by educational experiences that discourage female participation. The Divas Digitais project was designed to promote female inclusion in technology by offering introductory workshops in electronics and programming to high school students in the city of Marabá. The results showed an increase in participants’ interest in the technological field, as well as the creation of a collaborative environment that strengthened their self-confidence and encouraged them to pursue Science, Technology, Engineering and Math (STEM) careers locally.References
Aureliano, V., Santos, M., Silva, V., and Mendonça, E. (2024). Programa de incentivo a meninas no ingresso em cursos da área de computação: um relato de experiência em jaboatão dos guararapes. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 433–438, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Freitas, B. (2013). Diferenças de Gênero na Pesquisa e Pós-Graduação em Engenharia no Brasil. PhD thesis, Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em . . . .
Gazola, K. C. P., Filho, L. M. F., Bahiense, P. N., da Silva, R. A. G., and Marques, S. P. B. (2022). Educação e Nação no Bicentenário da Independência. Portal do Bicentenário.
IBGE (2023). Estatísticas de gênero - indicadores sociais das mulheres no brasil.
IBGE (2024). Estatísticas de Gênero: Ocupação das mulheres é menor em lares com crianças de até três anos. Acesso em: 27 fev. 2025.
Lima, W., Maciel, C., Casagrande, A., Sassi, S., and Nunes, M. (2022). Steam, gênero e ensino médio: ações da extensão em parceria com o meninas digitais mato grosso. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 251–256, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Marotti, J., Campos, F., Godinho, J., SantClair, G., Villela, F., Gomide, J., Oliveira, L. E., Becker, B., Laricchia, C., Siloto, D., Rocha, E., Estanislau, M., Martins, T., and Belmonte, V. (2021). Incentivando meninas nas ciências: um relato de experiência dos minicursos de programação e robótica para jovens. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 300–304, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Organização das Nações Unidas (2025). Objetivo de desenvolvimento sustentável 5: Igualdade de gênero. Acesso em: 15 mar. 2025.
Sousa, E., Castro, A., Pires, C., Sousa, A., Rego, L., Pires, Y., Silva, M., and Filho, E. C. (2023). Relato de experiência das ações do projeto meninas pai d’Éguas com alunas e professores do ensino básico e superior no estado do pará. In Anais do VIII Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 242–251, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Surmani, C., Santos, L., Oliveira, M., Paiva, D., Nogueira, J., Rezende, T., and Xavier, J. (2024). Despertando meninas para a tecnologia: a jornada do código x. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 349–354, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Unifesspa (2025). Números CRCA UNIFESSPA - Versão 2.0. Acesso em: 27 jan. 2025.
Urquiza, M. A., Henklain, M. H. O., Lobo, F. L., Ribeiro, A. C., Silva, L. F., Almeida, T. O., Barreto, Y., and de Almada, N. R. (2024). Incentivo à inserção feminina na computação: um relato de experiência sobre o projeto macuxi digital. Revista Novas Tecnologias na Educação, 22(1):227–236.
Viana, V., Oliveira, Y., Lima, G., Castro, S., Ibiapina, A., and Aquino, S. (2024). Introdução à computação: Experiências na construção do conhecimento tecnológico de alunas do mermãs digitais. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 385–390, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Freitas, B. (2013). Diferenças de Gênero na Pesquisa e Pós-Graduação em Engenharia no Brasil. PhD thesis, Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em . . . .
Gazola, K. C. P., Filho, L. M. F., Bahiense, P. N., da Silva, R. A. G., and Marques, S. P. B. (2022). Educação e Nação no Bicentenário da Independência. Portal do Bicentenário.
IBGE (2023). Estatísticas de gênero - indicadores sociais das mulheres no brasil.
IBGE (2024). Estatísticas de Gênero: Ocupação das mulheres é menor em lares com crianças de até três anos. Acesso em: 27 fev. 2025.
Lima, W., Maciel, C., Casagrande, A., Sassi, S., and Nunes, M. (2022). Steam, gênero e ensino médio: ações da extensão em parceria com o meninas digitais mato grosso. In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 251–256, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Marotti, J., Campos, F., Godinho, J., SantClair, G., Villela, F., Gomide, J., Oliveira, L. E., Becker, B., Laricchia, C., Siloto, D., Rocha, E., Estanislau, M., Martins, T., and Belmonte, V. (2021). Incentivando meninas nas ciências: um relato de experiência dos minicursos de programação e robótica para jovens. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 300–304, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Organização das Nações Unidas (2025). Objetivo de desenvolvimento sustentável 5: Igualdade de gênero. Acesso em: 15 mar. 2025.
Sousa, E., Castro, A., Pires, C., Sousa, A., Rego, L., Pires, Y., Silva, M., and Filho, E. C. (2023). Relato de experiência das ações do projeto meninas pai d’Éguas com alunas e professores do ensino básico e superior no estado do pará. In Anais do VIII Congresso sobre Tecnologias na Educação, pages 242–251, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Surmani, C., Santos, L., Oliveira, M., Paiva, D., Nogueira, J., Rezende, T., and Xavier, J. (2024). Despertando meninas para a tecnologia: a jornada do código x. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 349–354, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Unifesspa (2025). Números CRCA UNIFESSPA - Versão 2.0. Acesso em: 27 jan. 2025.
Urquiza, M. A., Henklain, M. H. O., Lobo, F. L., Ribeiro, A. C., Silva, L. F., Almeida, T. O., Barreto, Y., and de Almada, N. R. (2024). Incentivo à inserção feminina na computação: um relato de experiência sobre o projeto macuxi digital. Revista Novas Tecnologias na Educação, 22(1):227–236.
Viana, V., Oliveira, Y., Lima, G., Castro, S., Ibiapina, A., and Aquino, S. (2024). Introdução à computação: Experiências na construção do conhecimento tecnológico de alunas do mermãs digitais. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 385–390, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Published
2025-07-20
How to Cite
MORAES, Samilly F. et al.
Digital Divas: Promoting Female Inclusion in STEM from High School to Computing. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 487-497.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8084.
