Digital Literacy for Elderly Amazonian Women: Learnings and Challenges in an Outreach Action

  • Cecília Ionara P. de Araújo Unifesspa
  • Gerson Alves de S. Neto Unifesspa
  • Aline S. de Sousa FVC
  • Léia S. de Sousa Unifesspa

Abstract


This paper presents a case study of an outreach project aimed at the digital inclusion of elderly women in the Amazon region, with a focus on intergenerational knowledge exchange. Grounded in an andragogical approach and the ADDIE instructional design model, practical courses were delivered in partnership with local social organizations. The results indicate high levels of satisfaction, effective learning, and highlight the importance of methodologies tailored to older adults. The paper also discusses the challenges encountered in designing accessible content and developing context-appropriate assessment methods.

References

Belandi, C. (2023). 161,6 milhões de pessoas com 10 anos ou mais de idade utilizaram a internet no país, em 2022.

Cachioni, M., Ordonez, T. N., Batistoni, S. S. T., and Lima-Silva, T. B. (2015). Metodologias e estratégias pedagógicas utilizadas por educadores de uma universidade aberta à terceira idade. Educação & Realidade, 40(1):81–103.

Cangue, J. (2020). Exclusão social e pobreza na qualidade de ensino: estudo de caso no ensino primário-angola. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, 1:169–182.

de Oliveira, A. S., de Rezende Jayme, L., Almeida, F., and Carmona, F. (2021). Arquitetar para ensinar: design instrucional no ensino remoto. Medicina (Ribeirão Preto), 54(Supl 1).

dos Reis, M. C. and Felix, N. M. R. (2021). Inclusão digital: Os benefícios de inserir os idosos no mundo digital a partir de uma experiência de sucesso. Acinnet-Journal, Academic Mobility and Innovation, 7(1):76–90.

Fernandes, A. and Queiroz, B. L. (2021). Education and other determinants of older adults’ participation in labor force in brazil.

Fernandes, G. A., Silva, G., de Araújo, C. I. P., de Araújo, B. W. P., Alves, D., Severino, I., and de Sousa, L. S. (2024). Uma adaptaçao do mobile device proficiency questionnaires para um publico de idosas da regiao amazônica. In Women in Information Technology (WIT), pages 309–318. SBC.

Ferreira, R. S. A., Costa, L. C. P., do Perpétuo Socorro O. Robustelle, M. M., da Cunha Ferst, M., and de Souza Guerreiro, R. L. (2020). Mutações demográficas: considerações relacionadas ao crescimento da população idosa nas mesorregiões do estado do amazonas. Research, Society and Development, 9(11).

Fundação Amazônia de Amparo a Estudos e Pesquisas (FAPESPA) (2023). Mapa da exclusão social do estado do pará 2023. Technical report, Diretoria de Estudos e Pesquisas Socioeconômicas e Análise Conjuntural, Belém. Ilustrações incluídas.

Galetti, C., Vendola, M. C. C., and Magalhães, M. A. Z. (2023). Inclusão digital online de idosos: equidade em foco. Revista Foco, 16(9):01–09.

Gomes, A. V., Farias, F. S., and Nunes, I. D. (2024). Definição de um design instrucional e sua aplicação sobre prevenção de golpes na internet para pessoa idosa. Actas TISE.

Gomes, I. and Britto, V. (2023). Censo 2022: número de pessoas com 65 anos ou mais de idade cresceu 57,4 Mota, S. E. N. (2024). Recomendações de boas práticas para apps de serviço de atendimento bancário à pessoa idosa. UFAM.

Mussi, R. F. d. F., Flores, F. F., and Almeida, C. B. d. (2021). Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, 17(48):60–77.

Oliveira, P. S., Batista, D. M., and Aizava, P. V. S. (2023). Perfil sociodemográfico e o efeito de um treinamento de inclusão digital na qualidade de vida de pessoas idosas. Educere - Revista da Educação da UNIPAR, 23(2):879–902.

Patrício, M. R. V. (2014). Aprendizagem intergeracional com tecnologias de informação e comunicação. PhD thesis, Instituto Politecnico de Braganca (Portugal).

Rosa, T. S. M., Ribeiro, E. E., dos Santos Mota, K. M., do Nascimento, V., Maia-Ribeiro, E. A., and da Cruz, I. B. M. (2019). The quality of life and the sociocultural, economic and health characteristics of the elderly living in the amazon region. Acta Scientiarum. Health Science.

Rosa, V. A., Meira, D. G., and Matos, E. S. (2023). Um estudo remoto de inclusão digital de mulheres idosas no codesign de interação: estratégias e desafios. UESB/UFBA.

Sanches, E. C. P., Bueno, J., et al. (2022). Uso da linguagem simples como prática no design da informação e design inclusivo. Coletânea de estudos do PPGDesign/UFPR: Novos horizontes da pesquisa em design, pages 231–245.

Silva, R. F., Carvalho, O. F., and Valença, M. R. (2024). Conectando gerações: experiências de inclusão digital com pessoas idosas em um curso de extensão universitária. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 16(11):01–21.

Valletta, D. (2015). E-book no ensino de tecnologia educacional: uma investigação sobre o uso de apps na produção escrita. Educação Por Escrito, 6(2):278–292.

Vieira, A., Soraya, F., Teixeira, G., Dillmann, I., Guilherme, J., Villaça, G., Araújo, S., and Gomes, M. (2022). Definição de um design instrucional e sua aplicação sobre prevenção de golpes na internet para pessoa idosa.
Published
2025-07-20
ARAÚJO, Cecília Ionara P. de; S. NETO, Gerson Alves de; SOUSA, Aline S. de; SOUSA, Léia S. de. Digital Literacy for Elderly Amazonian Women: Learnings and Challenges in an Outreach Action. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 508-519. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8134.