Female participation in the robotics team at the Federal Institute of Espírito Santo - Colatina Campus: challenges and strategies

  • Lara Calegário Guedes IFES
  • Geanderson Lemonte IFES
  • Dione Sousa IFES
  • Jaimel de Oliveira Lima IFES
  • Lisânia Soares Miranda IFES
  • Nicolly do Carmo Reis IFES
  • Amanda Almeida Soares IFES

Abstract


This paper investigates the challenges and incentives related to female participation in robotics through a qualitative and quantitative study conducted with students from the Colatina campus. Two all-female teams were formed with high school technical students, providing peer support and hands-on training. The initiative aims to increase gender representation and foster a more inclusive educational environment. The results highlight the importance of affirmative actions in the pursuit of equity and demonstrate that diversity strengthens a more participatory and committed digital governance.

References

Antony, E., and Neenu N. T., A. (2022). Robotics as an educational tool. In International Journal for Modern Trends in Science and Technology, volume 8, pages 254–257.

Ardito, G., Czerkawski, B., and Scollins, L. (2020). Learning computational thinking together: effects of gender differences in collaborative middle school robotics program. In TechTrends, pages 373–387. Springer. DOI: 10.1007/s11528-019-00461-8

Barino, R., et al. (2024). Sim, nós podemos: ações para empoderamento de meninas e mulheres na computação. In Anais do XVIII Women in Information Technology (WIT), pages 47–58, Brasília, DF, Brasil. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. DOI: 10.5753/wit.2024.2361.

Barros, S. C. da V., e Mourão, L. (2020). Trajetória profissional de mulheres cientistas à luz dos estereótipos de gênero. In Psicologia em Estudo, volume 25, pages 1–16. DOI: 10.4025/psicolestud.v25i0.46325.

Camargo, G., Fornasier, M. O., Siqueira, C. S., Rodrigues, A. P. K., Fagundes, F., and Camargo, E. (2020). A relação entre gênero e as novas tecnologias: a ética do cuidado das assistentes inteligentes na era da inteligência artificial. In Salão do Conhecimento, volume 6, número 6. [link].

Cheryan, S., Lombard, E. J., Hudson, L., Louis, K., Plaut, V. C., and Murphy, M. C. (2020). Double isolation: identity expression threat predicts greater gender disparities in computer science. In Self and Identity, volume 19, número 4, pages 412–434. DOI: 10.1080/15298868.2019.1609576.

Chiang, F. K., Tang, Z., Zhu, D., et al. (2024). Disparidade de gênero na educação STEM: uma pesquisa de opinião sobre participantes femininas na olimpíada mundial de robôs. In International Journal of Technology and Design Education, volume 34, pages 629–646. DOI: 10.1007/s10798-023-09830-0.

Eleamen, C. S., Martins, C. S., e Pinto, D. M. (2023). Robótica: ferramenta motivacional de inclusão do público feminino. In Revista Educere, volume 23, número 1, pages 425–443. DOI: 10.25110/educere.v23i1-026.

Ereno, L. C., Marcelino, A. C., Bordin, A., and Frigo, L. B. (2023). Aproximando meninas da área de STEM com iniciação à robótica. In Anais do XVII Women in Information Technology (WIT), pages. 80–90, João Pessoa, PB, Brasil. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. DOI: 10.5753/wit.2023.229939

Fuser, M. C. (2021). Semiótica das relações entre humanos e robôs. In Teccogs: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, volume 12, número 24, pages 41–57. DOI: 10.23925/1984-3585.2021i24p41-57.

Grover, S., Pea, R., and Cooper, S. (2015). Designing for deeper learning in a blended computer science course for middle school students. In Computer Science Education, volume 25, número 2, pages 199–237. DOI: 10.1080/08993408.2015.1033142.

Lima, M. P. (2013). As mulheres na ciência da computação. In Revista Estudos Feministas, volume 21, pages 793–816. DOI: 10.1590/s0104-026x2013000300003.

Melo, A. (2015). A invisibilidade feminina: uma longa narrativa. In Conimbriga, volume 54, pages 45–79. DOI: 10.14195/1647-8657_54_3.

Sá, P., Costa, A. P., Moreira, A., et al. (2021). Reflexões em torno de metodologias de investigação: recolha de dados. In UA Editora. [link].

Santos, C. B., and Oliveira Filho, A. C. (2020). Robótica e interdisciplinaridade: aprendizagem criativa atraindo meninas para a tecnologia. In Anais do XIV Women in Information Technology (WIT), pp. 120–128, Cuiabá, MT, Brasil. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. DOI: 10.5753/wit.2020.11282

Santos, V. C., Teixeira, N. G., Pereira, K. B. M., Teixeira, P. O., and Silva, J. G. R. (2023). Análise do comportamento social dos estudantes nas turmas do curso técnico em informática de uma instituição pública federal de ensino utilizando redes complexas. In Anais do XVII Women in Information Technology (WIT), pages 388–393, João Pessoa, PB, Brasil. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. DOI: 10.5753/wit.2023.230595.

Teles, M. A. X., Saraiva, L. S., Freires, M. I. O., Rocha, M. S., and Marques, A. B. (2023). Mentoria acadêmica como aliada à integração de alunas de Computação no ambiente acadêmico. In Anais do XVII Women in Information Technology (WIT), pages 194–204, João Pessoa, PB, Brasil. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. DOI: 10.5753/wit.2023.230784
Published
2025-07-20
GUEDES, Lara Calegário; LEMONTE, Geanderson; SOUSA, Dione; LIMA, Jaimel de Oliveira; MIRANDA, Lisânia Soares; REIS, Nicolly do Carmo; SOARES, Amanda Almeida. Female participation in the robotics team at the Federal Institute of Espírito Santo - Colatina Campus: challenges and strategies. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 520-531. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8182.