Experience Report on an Extension Project to Encourage Girls in Technology
Abstract
The present work presents the “Meninas Tecnológicas” (Tech Girls) project, an initiative aimed at promoting the inclusion of high school students from Cuiabá city, in the field of Information Technology. By offering practical programming classes and computer organization, to deconstruct gender stereotypes and encourage female empowerment in a sector historically dominated by men, this study details the phases of the project, evaluates its impact on participants, and discusses the importance of educational and cultural policies that promote female inclusion in technological fields.References
Light, J. S. (1999). When computers were women. Technology and culture, 40(3):455–483.
Lindstrom, G. (2005). Programming with python. IT professional, 7(5):10–16.
Schwartz, J., Casagrande, L. S., Leszczynski, S. A. C., and Carvalho, M. G. d. (2006). Mulheres na informática: quais foram as pioneiras? cadernos pagu, pages 255–278.
Silveira, C., Ferreira, G., and Souza, A. A. d. (2019). A representação feminina nas ciências exatas de uma universidade federal. Revista Feminismos, 7(3).
Souto, D. C. and Souto, R. C. (2022). Importância das iniciativas de inserção de meninas e mulheres na área de stem no brasil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 8(10):4319–4333.
Yannoulas, S. C. (1996). Educar: uma profissão de mulheres? Kapelusz, Buenos Aires.
Lindstrom, G. (2005). Programming with python. IT professional, 7(5):10–16.
Schwartz, J., Casagrande, L. S., Leszczynski, S. A. C., and Carvalho, M. G. d. (2006). Mulheres na informática: quais foram as pioneiras? cadernos pagu, pages 255–278.
Silveira, C., Ferreira, G., and Souza, A. A. d. (2019). A representação feminina nas ciências exatas de uma universidade federal. Revista Feminismos, 7(3).
Souto, D. C. and Souto, R. C. (2022). Importância das iniciativas de inserção de meninas e mulheres na área de stem no brasil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 8(10):4319–4333.
Yannoulas, S. C. (1996). Educar: uma profissão de mulheres? Kapelusz, Buenos Aires.
Published
2025-07-20
How to Cite
PALMA, Maria Vittória S. R.; OLIVEIRA, Emilli D. de; CASTRO, Maria Clara I. de; NASCIMENTO, Leticia Emily da S.; GUARIENTI, Gracyeli S. S.; GALVÃO, Ludmilla F. O.; SILVA, Paulo Guilherme P. da.
Experience Report on an Extension Project to Encourage Girls in Technology. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 543-553.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8256.
