The Impact of Women’s Extension Projects: Strengthening Female Presence in Engineering and Technology
Abstract
Considering that female presence in engineering and technology courses is still limited, it is essential to create initiatives that encourage and support women's participation. The extension project Iaçá was created with the purpose of providing academic support to female students in these courses through robotics, in a collaborative environment conceived and led by women. This article analyzes the university context in which the project is embedded, based on students' perceptions of female participation in courses at the Federal University of Pará. It also examines the impact of the activities on the lives and academic trajectories of its current and former participants. The results highlight the importance of spaces for female representation in strengthening women's presence in engineering and technology.References
Bahia, M. M. and Laudares, J. B. (2011) “A participação da mulher em áreas específicas da engenharia”, In: Anais do XXXIX Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, ABENGE, Blumenau.
Fernandes, F. (2019) “A história da educação feminina”, [link], March.
Freitas, G. B., Rodrigues, O. S., Portela, C. S., Santos, V. A., Pires, Y. P., Mota, M. P. and Palomino, P. T. (2024) “Estratégias de retenção adaptáveis a diferentes perfis de alunas de um curso de Sistemas de Informação”, In: Anais do XVIII Women in Information Technology, SBC, Brasília, pp. 35–46.
Marcovitch, J. (Ed.) (2019) Repensar a universidade II: impactos para a sociedade, Editora FAPESP/ComArte, São Paulo.
Mello, A., Melo, A., Finger, A. and Rodrigues, I. (2024) “Projeto Gurias na Computação: reflexões, desafios e oportunidades frente à curricularização da extensão”, In: Anais do XVIII Women in Information Technology, SBC, Porto Alegre, pp. 228–239. DOI: 10.5753/wit.2024.2623.
Milson, A. L. S., Ribeiro, I. M. C. D., Andrade, I. A., Gonçalves, J. M. M., Laboissiere, L. M., Ferreira, M. D., Dalip, D. H., Brandão, M. A. and Moro, M. M. (2020) “Elas na Ciência: Website com Jogos para Divulgar Personalidades Femininas”, In: Anais do XIV Women in Information Technology, SBC, Online, pp. 10–19.
Rossato, F. G. F. da S., Guimarães, I. L. R., de Queiroz, A. A. F. S. L. and Gomes, F. D. (2024) “Extensão universitária: fortalecendo a inovação social no terceiro setor”, Observatório de la Economía Latinoamericana, Vol. 22, No. 2, p. 3450. DOI: 10.55905/oev22n2-198.
Santos, H. S., Tamanini, A. J. F., Moreira, M. E. L. and Komati, K. S. (2024) “Relato de experiência: Inclusão de biografias de pesquisadoras na Wikipédia”, In: Anais do XVIII Women in Information Technology, SBC, Brasília, pp. 149–159.
Scott, J. W. (1995) “Gênero: uma categoria útil de análise histórica”, Educação & Realidade, Vol. 20, No. 2, pp. 71–99.
Souza, F. K. S., Mattos, A. P., Costa, A. M. C., Ribeiro, D. C., Silva, F. J. B., Nunes, J. R. A., Ferreira, M. E. F., Hartery, N. M. and Mesquita, W. S. (2023) “A importância de projetos extensionistas para o desenvolvimento e crescimento feminino nas áreas de tecnologias e ciências exatas na UFPA”, In: Anais do 51° Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, ABENGE, Rio de Janeiro.
Vidigal, C. and Souza, M. (2024) “Abordagem interdisciplinar para aproximar meninas das áreas de STEM: reflexões e propostas”, In: Anais do XVIII Women in Information Technology, SBC, Porto Alegre, pp. 218–227. DOI: 10.5753/wit.2024.2620.
Fernandes, F. (2019) “A história da educação feminina”, [link], March.
Freitas, G. B., Rodrigues, O. S., Portela, C. S., Santos, V. A., Pires, Y. P., Mota, M. P. and Palomino, P. T. (2024) “Estratégias de retenção adaptáveis a diferentes perfis de alunas de um curso de Sistemas de Informação”, In: Anais do XVIII Women in Information Technology, SBC, Brasília, pp. 35–46.
Marcovitch, J. (Ed.) (2019) Repensar a universidade II: impactos para a sociedade, Editora FAPESP/ComArte, São Paulo.
Mello, A., Melo, A., Finger, A. and Rodrigues, I. (2024) “Projeto Gurias na Computação: reflexões, desafios e oportunidades frente à curricularização da extensão”, In: Anais do XVIII Women in Information Technology, SBC, Porto Alegre, pp. 228–239. DOI: 10.5753/wit.2024.2623.
Milson, A. L. S., Ribeiro, I. M. C. D., Andrade, I. A., Gonçalves, J. M. M., Laboissiere, L. M., Ferreira, M. D., Dalip, D. H., Brandão, M. A. and Moro, M. M. (2020) “Elas na Ciência: Website com Jogos para Divulgar Personalidades Femininas”, In: Anais do XIV Women in Information Technology, SBC, Online, pp. 10–19.
Rossato, F. G. F. da S., Guimarães, I. L. R., de Queiroz, A. A. F. S. L. and Gomes, F. D. (2024) “Extensão universitária: fortalecendo a inovação social no terceiro setor”, Observatório de la Economía Latinoamericana, Vol. 22, No. 2, p. 3450. DOI: 10.55905/oev22n2-198.
Santos, H. S., Tamanini, A. J. F., Moreira, M. E. L. and Komati, K. S. (2024) “Relato de experiência: Inclusão de biografias de pesquisadoras na Wikipédia”, In: Anais do XVIII Women in Information Technology, SBC, Brasília, pp. 149–159.
Scott, J. W. (1995) “Gênero: uma categoria útil de análise histórica”, Educação & Realidade, Vol. 20, No. 2, pp. 71–99.
Souza, F. K. S., Mattos, A. P., Costa, A. M. C., Ribeiro, D. C., Silva, F. J. B., Nunes, J. R. A., Ferreira, M. E. F., Hartery, N. M. and Mesquita, W. S. (2023) “A importância de projetos extensionistas para o desenvolvimento e crescimento feminino nas áreas de tecnologias e ciências exatas na UFPA”, In: Anais do 51° Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, ABENGE, Rio de Janeiro.
Vidigal, C. and Souza, M. (2024) “Abordagem interdisciplinar para aproximar meninas das áreas de STEM: reflexões e propostas”, In: Anais do XVIII Women in Information Technology, SBC, Porto Alegre, pp. 218–227. DOI: 10.5753/wit.2024.2620.
Published
2025-07-20
How to Cite
SOARES, Fernanda C. P.; COSTA, Ana Mônica C. da; CECIM, Bárbara V.; RIBEIRO, Dailneide C.; SILVA, Maria G. S.; COSTA, Pâmela S. S.; MÜLLER, Ana Carolina Q. S..
The Impact of Women’s Extension Projects: Strengthening Female Presence in Engineering and Technology. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 597-608.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8474.
