The Role of Personalized Programming Education in Connecting Girls with STEAM: Reflections from the Girls STEAM Project and the Public Prosecutor’s Office in Schools

  • Marcos Vinicius do Valle Santos IFMA
  • Kenia de Oliveira Silva dos Reis IFMA
  • Victor Hugo Moraes Santos IFMA
  • Ana Clara Pontes Miranda IFMA
  • Aricelma Costa Ibiapina IFMA
  • Simone Azevedo Bandeira de Melo Aquino IFMA

Abstract


This study aims to investigate the application of personalized learning in the programming activities of the Meninas STEAM e o Ministério Público nas Escolas project, as well as its impacts. The methodology involved an initial diagnosis of the participants through Google Forms questionnaires and interactive dynamics, along with the implementation of expository and practical activities, including strategies such as collaborative challenges and competitive gamification. The results indicate that personalized learning, combined with a connection to the students' individual interests and a tutor-to-student ratio proportional to class size, enhances engagement and learning, highlighting the relevance of adaptive approaches in programming education.

References

Brasil. Ministério da Educação. (2022). Computação na Educação Básica - Complemento a Base Nacional Comum Curricular. Mec.gov.br. [link]. Acesso em: 07 março 2025.

Brasscom. (2024). Relatório Setorial 2023 Macrossetor de TIC. Brasscom.org.br. [link]

Chiarella, T., Bivanco-Lima, D., Moura, J. de C., Marques, M. C. da C., & Marsiglia, R. M. G.. (2015). A Pedagogia de Paulo Freire e o Processo Ensino-Aprendizagem na Educação Médica. Revista Brasileira De Educação Médica, 39(3), 418–425. DOI: 10.1590/1981-52712015v39n3e02062014

Faitanini, Beatriz & Bretones, Paulo. (2021). A Análise da Motivação de Alunos a partir de um Processo de Escolha, Preparação e Apresentação de Experimentos de Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. 21. e26127. 10.28976/1984-2686rbpec2021u679711.

Ferreira, C. E., Ribeiro, L., & Cavalheiro, S. A. C. (2019). Pensamento Computacional. Computação Brasil, 41(41), 10–12. DOI: 10.5753/compbr.2019.41.4459

Fonsêca, P. N. da ., Lopes, B. de J., Palitot, R. M., Estanislau, A. M., Couto, R. N., & Coelho, G. L. de H.. (2016). Engajamento escolar: explicação a partir dos valores humanos. Psicologia Escolar E Educacional, 20(3), 611–620. DOI: 10.1590/2175-3539201502031061

Ito, G. C., Huff, G. F., Damke, A. S.. (2024). Identificação de estilos de aprendizagem: uma proposta para um ensino personalizado. Revista Tecnologia e Sociedade, v.20, nº 60. DOI: 10.3895/rts.v20n60.12240

Maia, L. D., R. A. de ., Appelt, V. K.. (2021). Abordagem STEAM na educação básica brasileira: uma revisão de literatura. Revista Tecnologia e Sociedade, v.17, nº 49. DOI: 10.3895/rts.v17n49.13536

Martins, N. de S. (2023). Otimização das interfaces da ferramenta LStyle: avaliação heurística e teste de usabilidade (Monografia de Bacharelado). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Santa Helena. Disponível em: [link].

Pimentel, João Nogueira. (1998). Reflexões sobre as qualidades da personalização do ensino. Millenium nº 10, abr. 1998.

Silva Filha, J. M. G. da, Silva, G. C. do N., Mélo, R. dos S., Silva, M. M. P. da, Ferreira Neto, J. A., Santos, G. S. dos, Campos, D. L. de, & Cabral, L. A. dos S. (2024). PERSONALIZAÇÃO DO ENSINO A PARTIR DE METODOLOGIAS ATIVAS. Revista Contemporânea, 4(3), e3494. DOI: 10.56083/RCV4N3-073

UNESCO. (2025). International Day of Women and Girls in Science. Unesco.org. [link]. Acesso em: 06 março 2025.

Zhu, G., Raman, P., Xing, W., Slotta, J.. (2021). Curriculum design for social, cognitive and emotional engagement in Knowledge Building. Int J Educ Technol High Educ 18, 37. DOI: 10.1186/s41239-021-00276-9
Published
2025-07-20
SANTOS, Marcos Vinicius do Valle; REIS, Kenia de Oliveira Silva dos; SANTOS, Victor Hugo Moraes; MIRANDA, Ana Clara Pontes; IBIAPINA, Aricelma Costa; AQUINO, Simone Azevedo Bandeira de Melo. The Role of Personalized Programming Education in Connecting Girls with STEAM: Reflections from the Girls STEAM Project and the Public Prosecutor’s Office in Schools. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 618-629. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8567.