EducaMiN@: Impacts of a MiN@ Collective Initiative to Include Women in Computing
Abstract
The low participation of women in STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) fields is still a challenge in Brazil, especially in courses such as Computer Science and Engineering. This work presents the initiatives of Project EducaMiN@, linked to Collective MiN@, which seeks to encourage the entry and retention of women in these areas through introductory programming and database courses. In 2024, three courses were off ered, reaching 311 participants, of which 220 obtained certification. The evaluation of the courses indicated a positive impact on the students' confidence and interest in the area, highlighting the importance of continuous initiatives to increase diversity in STEM.
References
BRASIL. Coordenação de População e Indicadores Sociais. Ibge (org.). Estatísticas de gênero : indicadores sociais das mulheres no Brasil / IBGE, Coordenação de População. 3. ed. Brasil: Ibge, 2024. 36 p. Disponível em: [link]. Acesso em: 23 mar. 2024.
CONFEA - CONSELHO FEDERAL DE ENGENHARIA E AGRONOMIA (ed.). Programa Mulher Sistema CONFEA/CREA e MÚTUA. Brasília: Programa Mulher Sistema Confea/Crea e Mútua, 2021. 63 p.
DUARTE, Barbara; MOURA, Ana; MORO, Mirella. Mulheres na Computação: análises por sub-áreas. Anais do Women In Information Technology (Wit), Belem, p.174-178, 12 jul. 2019. Sociedade Brasileira de Computação - SBC. DOI: 10.5753/wit.2019.6732 .
Girls Who Code [link]
MEDEIROS, A.; FERREIRA, B. M. C. I.; FONSECA, L.; ROLIM C. (2022) Percepções sobre a tecnologia da informação por alunas de ensino médio: um estudo sobre gênero e escolhas profissionais. In WIT pages 122-132
RIBEIRO, L. et al. Um Panorama da Atuação da Mulher na Computação. Anais do Women In Information Technology (Wit), 2019, Belém. Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1-10. ISSN 2763-8626. DOI: 10.5753/wit.2019.6707.
SASS, C. ET AL. (2018) Um relato sobre estratégias de motivação e ensino de lógica de programação para e por mulheres. In: CBIE, p. 659-668.
SASS, C. ET AL. (2019). A report on strategies for motivating and developing the computational thinking for and by women. JCThink, 3(1):34-49.
SASS, C. ET AL. (2021) Relato das atividades e dificuldades do Coletivo Mirtha Lina em meio à pandemia de Covid-19. In: WIT, p. 345-349. ISSN 2763-8626. DOI: 10.5753/wit.2021.15879.
SASS, C. ET AL. (2023) Um relato sobre estratégias de incentivo ao ingresso e permanência de mulheres em áreas de STEM. In: WIT p. 451-456. ISSN 2763-8626. DOI: 10.5753/wit.2023.230920.
PAGE, Scott E. The Difference: How the Power of Diversity Creates Better Groups, Firms, Schools, and Societies. Princeton University Press, 2007.
UNESCO. Unesco Office In Brasilia (org.). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática. ED454. Paris: Unesco, 2018. 84 p.
THE ROYAL SOCIETY. After the reboot: computing education in UK schools. London: The Royal Society, 2017. Disponível em: [link].
