Aligning Research and Outreach to Define, Implement, and Evaluate Strategies for Retaining Women in an Information Systems Program

  • Gleyciane Freitas UFPA
  • Vitória Perez UFPA
  • Viviane Santos UFPA
  • Carlos Portela UFPA
  • Paula T. Palomino FATEC Matão

Abstract


This paper reports the experience of a project that integrated research and extension to define and implement strategies for retaining women in an Information Systems course. The methodology adopted was based on Design Thinking, which allowed identifying the specific needs and challenges of female students, resulting in personalized and effective actions. The participants’ evaluation demonstrated that these actions had a positive impact on the motivation and retention of female students, highlighting the importance of welcoming, emotional support and technical development. A guide is currently being developed to support the replication of these strategies in other groups that encourage the participation of women in Computing.

References

Berardi, R. C. G. and et al. (2023). Ellas: Uma plataforma de dados abertos com foco em lideranças femininas em stem no contexto da américa latina. In Women in Information Technology (WIT), pages 124–135. SBC.

Cesario, G., da Silveira, N., Bim, S., and Maciel, C. (2017). Por mais mulheres na computação: análise dos trabalhos publicados no x women in information technology. In Women in Information Technology (WIT), Porto Alegre. SBC.

Freitas, B., Cosme, L., and Nascimento, M. (2019). Exame nacional de desempenho de estudantes (enade): Análise do perfil das mulheres dos cursos da Área de computação. In Women in Information Technology (WIT), Porto Alegre. SBC.

Freitas, G. B., Rodrigues, O. S., Portela, C. S., Santos, V. A., Pires, Y. P., Mota, M. P., and Palomino, P. T. (2024). Estratégias de retenção adaptáveis a diferentes perfis de alunas de um curso de sistemas de informação. In Women in Information Technology (WIT), pages 35–46.

IBGE (2024). Estatísticas de gênero: Indicadores sociais das mulheres no brasil. Acessado em: 22-02-2025.

INEP (2024). Censo de educação superior. Acessado em: 22-02-2025.

Marques, A., Pinheiro, V., Alencar, A., Branco, K., Alves, R., and Mendes, M. (2019). Unindo pesquisa e extensão para fortalecer a participação feminina em cursos de computação de uma universidade: Projeto meninas digitais do vale. In Women in Information Technology (WIT), Porto Alegre. SBC.

Miranda, B. A. and et al. (2021). Análise da participação feminina no curso de ciência da computação da ufcg. In Women in Information Technology (WIT), pages 11–20. SBC.

Pagano, R. (2023). Design Thinking: Uma Abordagem para Inovação Centrada no Cliente. Robin Pagano, 1ª edition.

Ramos, A. and Araujo, F. (2022). Questões de gênero e a evasão de mulheres nos ursos de computação: Um estudo de caso na região metropolitana de belém. In Women in Information Technology (WIT), pages 239–244, Porto Alegre. SBC.

Sousa, T., Silva, E., and Oliveira, S. (2019). Perfis das estudantes dos cursos de informática do instituto federal de educação, ciência e tecnologia de são paulo (ifsp), campus bragança paulista. In Women in Information Technology (WIT), Porto Alegre. SBC.

UNESCO (2022). Mapeamento de iniciativas de estímulo de meninas e jovens à área de stem no brasil. Acessado em: 22-02-2025.
Published
2025-07-20
FREITAS, Gleyciane; PEREZ, Vitória; SANTOS, Viviane; PORTELA, Carlos; PALOMINO, Paula T.. Aligning Research and Outreach to Define, Implement, and Evaluate Strategies for Retaining Women in an Information Systems Program. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 653-663. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8624.