Academy Girls: Promoting Gender Equity in the EDGE Academy
Abstract
This article reports on the launch of Academy Girls, an initiative to increase female participation in the EDGE Academy. Initially, the role of the EDGE Innovation Centre at the Computing Institute of the Federal University of Alagoas is contextualized. Research has identified barriers such as a lack of representation, a male environment and difficulties in the selection process. Faced with these challenges, Academy Girls was structured in cycles of dissemination and encouragement of the call for proposals, technical support for the exam and workshops, resulting in a significant increase in female participation in the program, highlighting the importance of Academy Girls not only for female inclusion in the EDGE Academy, but also for strengthening diversity in all sectors of EDGE.References
Laranjeira, M.; Bezerra, P. (2023). Estudo do uso de pensamento computacional e história de mulheres na computação para incentivar meninas nas áreas de computação e relacionadas. In Anais Estendidos do XIV Congresso Brasileiro de Software: Teoria e Prática, pages 110–119, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Nascimento, T., Neves, M., Mendes, H., Assolari, C., Reis, C., Lyra, K., and Reis, R. (2024). Uma história que está só começando: Primeiros passos de uma iniciativa para aumentar a representatividade feminina na computação. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 421–426, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Nações Unidas Brasil (2025a). Agências da ONU combatem desigualdade de gênero no acesso a tecnologias digitais. Acesso em: 07 mar. 2025.
Nações Unidas Brasil (2025b). ONU defende aumentar participação de mulheres em ciência e tecnologia. Acesso em: 07 mar. 2025.
Teixeira, C., Oliveira, M., Silva, M., Campos, A., and Azevedo, K. (2024). Desenvolvendo competências nas áreas STEM por meio de rodas de conversas e oficinas. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 427–432, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Tiengo, W., Fonseca, B., Paes, E., Paes, R., Vieira, T., Ribeiro, M., Peixoto, R., and Bibiano, D. (2020). Establishing a relationship between industry and academia: challenges, lessons learned and benefits. In Anais do XIX Simpósio Brasileiro de Qualidade de Software, pages 304–313, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Wikboldt, L. S. and Garré, B. (2022). Mulheres na licenciatura em computação: problematizações contemporâneas. Plurais - Revista Multidisciplinar, 7:1–19.
Nascimento, T., Neves, M., Mendes, H., Assolari, C., Reis, C., Lyra, K., and Reis, R. (2024). Uma história que está só começando: Primeiros passos de uma iniciativa para aumentar a representatividade feminina na computação. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 421–426, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Nações Unidas Brasil (2025a). Agências da ONU combatem desigualdade de gênero no acesso a tecnologias digitais. Acesso em: 07 mar. 2025.
Nações Unidas Brasil (2025b). ONU defende aumentar participação de mulheres em ciência e tecnologia. Acesso em: 07 mar. 2025.
Teixeira, C., Oliveira, M., Silva, M., Campos, A., and Azevedo, K. (2024). Desenvolvendo competências nas áreas STEM por meio de rodas de conversas e oficinas. In Anais do XVIII Women in Information Technology, pages 427–432, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Tiengo, W., Fonseca, B., Paes, E., Paes, R., Vieira, T., Ribeiro, M., Peixoto, R., and Bibiano, D. (2020). Establishing a relationship between industry and academia: challenges, lessons learned and benefits. In Anais do XIX Simpósio Brasileiro de Qualidade de Software, pages 304–313, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Wikboldt, L. S. and Garré, B. (2022). Mulheres na licenciatura em computação: problematizações contemporâneas. Plurais - Revista Multidisciplinar, 7:1–19.
Published
2025-07-20
How to Cite
CAVALCANTE, Beatriz R.; PAES, Elysanne M. S.; QUINTELLA, Ivvy P. C. P.; NEVES, Lilian F. M.; MARQUES, Luiza C.; PAES, Rodrigo de B.; TIENGO, Willy C..
Academy Girls: Promoting Gender Equity in the EDGE Academy. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 664-673.
ISSN 2763-8626.
DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8712.
