Far Beyond Competition: The Journey of MinasCoders in the Technovation Girls

  • Emily Lopes Almeida UFV
  • Gláucia Braga e Silva UFV
  • Maria Amélia Lopes Silva UFV
  • Thais Regina de M. B. Silva UFV
  • Estela Miranda Batista UFV
  • Deisiane Lopes Gonçalves UFV

Abstract


This work describes the continuous improvement methodology applied within the context of the MinasCoders extension program, aimed at enabling the cyclical and ongoing participation of elementary and high school/technical education female students in the Technovation Girls entrepreneurship and technology competition between 2018 and 2025. The results show that, starting in 2024, there was a significant increase in the target audience involved, due to the program’s expansion through partnerships with other educational institutions. In response to this growth, the methodology was enhanced, with emphasis on the introduction of new activities and events, the development of a mentor network, and the adoption of a hybrid training format.

References

ALMEIDA, E. A. B. and LIMA, D. A. (2022). Relato de experiência sobre o projeto de extensão girls in tech: Informática básica e programação de jogos. EnPE, 9(01).

ARAUJO, A., HOLANDA, M., KOIKE, C., OLIVEIRA, R., CASTANHO, C., et al. (2023). Meninas.comp: trabalhando a diversidade de gênero na região central do brasil. [link].

DA SILVA NETO, P. C. and CASAGRANDA, M. (2017). Relatos de experiências da participação de mato grosso no technovation challenge 2017. In Anais do XI Women in Information Technology. SBC.

MACIEL, C. and BIM, S. A. (2016). Programa meninas digitais – ações para divulgar a computação para meninas do ensino médio. Anais do Computer on the Beach, 7:327–336.

SALGADO, L., CALAZA, K., HERDY, I., MARTINS, S., BARCELLOS, R., and AVELINO, M. (2022). include¡meninas.uff¿: Desconstruindo estereótipos como ferramenta de empoderamento das mulheres na Área da computação. Computação Brasil, (48):34–37.

SILVA, T. R. d. M. B., BRAGA, G., HENRIQUES, M. T. A., et al. (2021). Mentoria em programação: aprendendo ao ensinar e ensinando ao aprender. In Anais do XV Women in Information Technology, pages 310–314. SBC.

SILVA, T. R. d. M. B., BRAGA, G., SILVA, M. A. L., ARAÚJO, M., et al. (2023). Maratonando! inspirando e capacitando programadores com diversidade de gênero e variedade de competições. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 346–351. SBC.

TRIDICO, S., Ridel, D., FIORAVANTI, M. L., BRANCO, L. H. C., MALDONADO, J. C., Guessi, M., and BRANCO, K. C. (2018). Ações para a inclusão feminina na era digital: Despertando o interesse em programação. In Latin American Computing Conference, pages 1–10.

VALERIO, M. L. (2024). Revelando a technovation: uma exploração de dados da escola de verão para meninas por meio da ciência de dados. Monografia (Graduação) – Escola de Engenharia de São Carlos (EESC/USP).
Published
2025-07-20
ALMEIDA, Emily Lopes; BRAGA E SILVA, Gláucia; SILVA, Maria Amélia Lopes; SILVA, Thais Regina de M. B.; BATISTA, Estela Miranda; GONÇALVES, Deisiane Lopes. Far Beyond Competition: The Journey of MinasCoders in the Technovation Girls. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 685-695. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8774.