From Princesses to Protagonists: Workshops on Women in STEM and the Reconstruction of Digital Games

  • Geovanna Campos Pires UFJ
  • Lana Carolina Ramos Dias UFJ
  • Tatielly Cristine Leal de Araújo UFJ
  • Leticia Gonçalves Batista UFJ
  • Ana Paula Freitas Vilela Boaventura UFJ

Abstract


This work reports the experience of planning and offering two workshops on ‘Women in STEM’ and ‘Digital Games’ for 70 basic education students (ages 13-17). Initially, we presented prominent women in STEM and digital games. Subsequently, the participants reflected on the female representation in games, proposing changes in narratives and characters. The activity revealed problematic stereotypes, such as hypersexualization and the passive princess figure, which limit girls’ potential and reinforce female exclusion in the gaming industry. It is concluded that the action was effective in inspiring and encourage girls to occupy spaces in STEM, using creative and reflective tools like game creation.

References

Arcanjo, A., Silva, E., and Lima, N. (2023). Rodas de conversa como instrumento para a participação de mulheres nas stem: Relato de experiência. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 440–445, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Bello, A. (2022). Uma equação desequilibrada: aumentar a participação das mulheres na stem na lac. UNESCO Science Report.

Castanho, C. D., Wang, A., and Santana, I. (2018). Mulheres e jogos eletrônicos: muitas jogadoras, poucas programadoras! In Anais do XII Women in Information Technology, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC. ISSN 2763-8626.

Costa, L., Barbosa, C., Lima, Y., Nascimento, L., Galeno, L., Santos, A., Xexéo, G., and Souza, J. (2024). Stem education for young women via heroic narratives: Evaluating the heroine’s learning journey. In Anais do IV Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 52–62, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

de Araújo, M. T. and Tonini, A. M. (2020). A participaÇÃo das mulheres nas Áreas de stem (science, technology engineering and mathematics). In v. 38 n. 3 (2019): REVISTA DE ENSINO DE ENGENHARIA.

Dill, K. E. and Thill, K. P. (2007). Video game characters and the socialization of gender roles: Young people’s perceptions mirror sexist media depictions. pages 851—-864. Sex Roles.

Drummond, B., Salgado, L., and Viterbo, J. (2022). What are the challenges faced by women in the games industry? In Anais do XVI Women in Information Technology, pages 167–178, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Fontoura, M., de Oliveira, L., and Amaral, M. A. (2018). Mulheres e desenvolvimento de jogos: essa conjunção já existe? In Anais do XII Women in Information Technology, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Lima, L., Gouveia, P., Cardoso, P., and Pinto, C. (2021). I never imagined i would work in the digital game industry. In 021 IEEE Conference on Games (CoG), pages 1–7.

Maciel, C. and Viterbo, J. (2020). Computação e Sociedade: A Profissão. Editora da Universidade Federal de Mato Grosso Digital, Cuiabá.

Marini, A., Tives, H., Muler, I., and Oliveira, G. (2023). Promovendo a participação feminina em stem na educação básica: Projeto meninas! In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 272–281, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Ministério da Educação (2025). Mulheres representam 59% das matrículas na educação superior. Acessado em: 10 maio 2025.

Nascimento, L. M. A., de Lima, Y. O., Barbosa, C. E., Costa, L. F. C., Santos, A. M., Galeno, L., Xexéo, G. B., and de Souza, J. M. (2023). Paridade de gênero no ensino superior em stem no brasil: uma análise de 10 anos. In Anais do XVII Women in Information Technology, pages 217–277, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Santana, F. C., de Carvalho Júnior, O. F., Bernardo, R., Vicente, E. F., and Bernardo, C. H. C. (2022). Mulheres gamers: uma análise da hostilidade enfrentada pelas mulheres em jogos virtuais. Cadernos de Gênero e Tecnologia, 15(46):120–138.

Silva, A. A. d. (2021). Elas não jogam, ownam: toxicracia, comunidades virtuais e violência nos jogos online. [link]. Acesso em: 10 maio 2025.

Sociedade Brasileira de Computação (2024). Programa meninas digitais. [link]. Acessado em: 10 maio 2025.

UNESCO (2018). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (stem). Acessado em: 21 mar. 2025.
Published
2025-07-20
PIRES, Geovanna Campos; DIAS, Lana Carolina Ramos; ARAÚJO, Tatielly Cristine Leal de; BATISTA, Leticia Gonçalves; BOAVENTURA, Ana Paula Freitas Vilela. From Princesses to Protagonists: Workshops on Women in STEM and the Reconstruction of Digital Games. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 19. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 741-751. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2025.8994.