Programming the Future: How Web Development Can Help Girls See Themselves in Technology – An Experience Report
Abstract
This paper describes a web development workshop from the Meninas STEAM project, conducted with public high school students at IFMA Imperatriz. Through hands-on HTML/CSS lessons, interactive activities and collaborative projects, the initiative fostered a remarkable mindset shift among participants. Surveys revealed that students moved beyond stereotypes, now perceiving technology as an accessible and welcoming field. The experience opened new perspectives and built self-confidence, demonstrating how hands-on initiatives can effectively break gender barriers in computing.
References
LIMA, Fabiane Alves de; MERKLE, Luiz Ernesto. O processo de invisibilização das mulheres na informática e na produção tecnológica a partir do exemplo das ENIAC Girls. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO 10, 2013, Florianópolis. Anais eletrônicos ... Florianópolis: [s.n.], 2013. ISSN 2179-510X.
CARVALHO, Marília Pinto de. Avaliação escolar, gênero e raça. São Paulo: Papirus Editora, 2009.
Castro, B. (1995) Os gargalos para o ingresso e a permanência das mulheres no mercado de TI, no Brasil. In Conferencia Regional sobre la Mujer de América Latina y Caribe. CEPAL, Santo Domingo (Vol. 15, pp. 2018-2019).
MEDEIROS, Anne de et al. Promoção de espaços voltados ao incentivo e formação de meninas e mulheres na área tecnológica: Um relato de experiência das alunas atuantes. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 18. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 343-348. ISSN 2763-8626. DOI: 10.5753/wit.2024.2004.
Calaza, K. C., Erthal, F. C. S., Pereira, M. G., Macario, K. C. D., Daflon, V. T., David, I. P. A., Castro, H. C., Vargas, M. D., Martins, L. B., Stariolo, J. B., Volchan, E., e de Oliveira, L. (2021). Facing racism and sexism in science by fighting against social implicit bias: A latina and black woman’s perspective. Frontiers in Psychology, 12.
SANTOS, Carolina Martins. Por que as mulheres “desapareceram” dos cursos de computação? Jornal da USP. 2018.
MICROSOFT. Why don't Europe's girls aren't studying STEM: Region-wide research of 11,500 women reveals how we can get more young women into science, technology, engineering and math. [S. l.]: Microsoft, [2021].
