An analysis of gender issues in the Computing undergraduate programs in the city of Alegrete/RS
Abstract
In Brazil, only 14% of women enrolled in computing undergraduate degree programs conclude it. For reducing the percentage of women’s drop out, it is necessary first to identify their causes. This paper has as its main objective to present the results obtained through the application of questionnaires containing questions about gender to students and teachers of the Computing undergraduate degree programs in Alegrete city. In addition to the stereotypes created since childhood, bad comments, chauvinism and the work devaluation of the women undergraduates were enunciated as difficulties, being able to contribute to women drop out.
References
Brum, R., Costa, R. M. E. M. d., Araújo, A. P. F., Werneck, V. M. B., and Castro, M. C. S. d. (2018). Participação de alunas nos cursos de computação na percepção de alunos e ex-alunos. In 12 o Women in Information Technology (WIT 2018). SBC.
Ferrão, I. G., Mello, A. V. d., and Melo, A. M. (2017). Gurias na computação: uma análise sobre questões de gênero na computação. In 9 o Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão (SIEPE 2017).
Figueiredo, K. d. S., Vitorassi, R., Monteiro, E., and Carneiro, S. d. O. (2017). Percepções de alunas de ensino médio sobre as subáreas da computação. In 11 o Women in Infor- mation Technology (WIT 2017). SBC.
Gomes, W. F., Louzada, C. S., Nunes, M. A. S. N., Salgueiro, E. M., and Andrade, B. T. (2014). Incentivando meninas do ensino médio à área de ciência da computação usando o scratch como ferramenta. In XX Workshop de Informática na Educação (WIE 2014).
Holanda, M. T. d., Mourão, R., Ramos, G. N., Araújo, A. P. F. d., and Walter, M. E. T. (2017). Uma pesquisa com alunas do ensino fundamental e médio sobre os cursos da Área de computação. In 11 o Women in Information Technology (WIT 2017). SBC.
Macedo, M. M. G., Mattos, A. B., Vasconcelos, M., Martinazzo, A., and Lopes, R. (2018). Identificando influências na escolha de uma graduação em exatas: um estudo qualita- tivo e comparativo de gênero. In 12 o Women in Information Technology (WIT 2018). SBC.
Mochetti, K., Salgado, L., Zerbinato, A. V., Souza, B. L., and Avelino, M. R. E. (2016). Ciência da computação também é coisa de menina! In 10 o Women in Information Technology (WIT 2016). SBC.
Monteiro, R. d. S., Marinho, J. M. P., Braga, R. B., Viana, M. d. N., and Oliveira, C. T. d. (2017). Delineando o perfil feminino discente do bacharelado em ciência da computação do ifce campus aracati. In 11 o Women in Information Technology (WIT 2017). SBC.
Nakamura, F., Lobo, L., Freitas, R. d., Almeida, T., Machado, A. L., and Lauschner, T. (2017). Participação feminina em cursos de computação: um estudo no instituto de computação da universidade federal do amazonas. In 11 o Women in Information Technology (WIT 2017). SBC.
Sales, A. S. d. S., Reis, L. S., Lima, M. D. F. C., and Silva, D. R. D. (2017). Evasão das mulheres dos cursos de computação: Um estudo de caso na paraı́ba. In 11 o Women in Information Technology (WIT 2017). SBC.
Santos, M. P., Santos, C. P., and Ellwanger, C. (2017). A computação sob a Ótica de meninas do ensino médio. In 11 o Women in Information Technology (WIT 2017). SBC.
SBC (2017). Educação superior em computação estatı́sticas 2017. http://www.sbc. org.br/documentos-da-sbc/category/133-estatisticas. Acces- sed: 2019-03-20.
