Acting on the difference: activities of female empowerment in favor of women's permanence in Information Technology courses.

  • Natália Louzada IF GOIANO
  • Thalia Santana IF GOIANO
  • Ianka Assis IF GOIANO
  • Ramayane Braga IF GOIANO
  • Adriano Braga IF GOIANO

Abstract


In its emergence, an expressive social communication of female participation, gave a social and professional contribution to the activities of mathematical education and secretariat. However, as the fields of informatics and technology gained greater value, the female position in the areas declined progressively. This extoporcionalities are being refined to stigmas of gender and the struating the contribution of businesswoman with computed, desestimulating and desmerdentement the actions in the reports ramos. In this sense, we propose to present the initiatives of training and capacity building in the scope of an extension project with the computer courses, middle and higher level, with the objective of combating female school dropout.

Keywords: female empowerment, school dropout, women in technology, permanence and success, gender

References

Almeida, R.; Zanlorenssi, G. (2018). Qual o gênero e a idade de mestres e doutores no Brasil,https://www.nexojornal.com.br/grafico/2018/05/23/Qual-o-g%C3%AAnero-e-a-idade-de- mestres-e-doutores-no-Brasil , Março.

Bourdieu, P. (1988). A gênese dos conceitos de habitus e de campo. O poder simbólico , 5, 59-73.

Bourdieu, P. (2002). A dominação masculina. Bertrand Brasil, 2ª edição.

Finding Ada (2019). Ada Lovelace Day - Celebrating women in STEM. https://findingada.com/ , Março.

Foucault, M. (1995). O sujeito e o poder. In: RABINOV, Paul; DREYFUS, Hubert. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro, Forense Universitária.

Foucault, M. (2004). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal , 20ª edição. Foucault, M. (2009). A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola , 18ª edição.

IPEA (2018). Atlas da Violência, http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/relatorio_institucional/180604_atlas_da_violencia_2018.pdf , Março.

Lagarde, M. (2006). Pacto entre mujeres: sororidad. Aportes (25): 123-135.

Leta, J. (2003). As mulheres na ciência brasileira: crescimento, contrastes e um perfil de sucesso. Estudos avançados , 17(49), 271-284.

Lins, B. A., Machado, B. F., & Escoura, M. (2016). Diferentes, não desiguais: a questão de gênero na escola. Editora Reviravolta.

OECD (2015). The ABC of Gender Equality in Education: Aptitude, Behaviour, Confidence. Pisa OECD Publishing, http://dx.doi.org/10.1787/9789264229945-en , Março.

ONU (1995). Declaração e Plataforma de Ação da IV Conferência Mundial Sobre a Mulher, http://onumulheres.org.br/wp-content/uploads/2014/02/declaracao_pequim.pdf , Março.

Pisa em Foco (2015). O que está por trás da desigualdade de gênero na educação?, http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/PIF-49%20(por).pdf , Março. (10), 169-200.

Rapkiewicz, C. E. (1998). Informática: domínio masculino?. Cadernos Pagu ,

Santos, C. M. (2018). Por que as mulheres ‘desapareceram’ dos cursos de computação?, https://jornal.usp.br/universidade/por-que-as-mulheres-desapareceram-dos-cursos-de-com putacao/ , Março.

Schiebinger, L. (2001). O feminismo mudou a ciência. Bauru: Edusc , 32.

Schwartz, J. et al. (2006). Mulheres na informática: quais foram as pioneiras?. Cadernos Pagu , (27), 255-278.

Tabak, F. (2002). O laboratório de Pandora: estudos sobre a ciência no feminino . Editora Garamond.

Trotman, A. (2017). Why don’t European girls like science or technology?, https://news.microsoft.com/europe/features/dont-european-girls-like-science-technology/, Março.
Published
2019-07-12
LOUZADA, Natália; SANTANA, Thalia ; ASSIS, Ianka ; BRAGA, Ramayane ; BRAGA, Adriano . Acting on the difference: activities of female empowerment in favor of women's permanence in Information Technology courses.. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 13. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 69-78. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2019.6714.