Island of Operations: a digital educational resource with multiple representations for understanding the additive field
Abstract
This work presents the Digital Educational Resource (DER) Island of Operations: in search of the Somartius and Subtrartius stones, developed to explore concepts present in situations of the additive field. The DER was developed by a multidisciplinary group, with HTML5, Java Script and CSS. From the pedagogical point of view, this DERis intended for the 3rd year of Elementary School, according to the BNCC, and can be used inside or outside the classroom, for solving exercises and for diagnostic evaluation. With the support of gamification and an interactive interface with multiple representations (textual, numerical, pictorial), the user is invited to solve situations of composition and transformation of quantities, that is, with the ideas of joining, separating, adding and removing.
References
Brasil (2019) “Relatório SAEB 2017” Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.
Brasil (2017) “Base Nacional Comum Curricular”. Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, Brasília, DF: SEB.
Castro, J.B., Freitas, F.Y. M., Rufino, L., Sousa, J.S., Souza, N., Medeiros, M.D., Souza, M;Castro Filho, J.A.(2020). Ilha das Operações: Um Recurso Educacional Digital com Múltiplas Representações para a Compreensão do Campo Multiplicativo. In “Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação”, p. 668-674. Porto Alegre: SBC.
Castro, J. B. (2016) “Construção do conceito de covariação por estudantes do Ensino Fundamental em ambientes de múltiplas representações com suporte das tecnologias digitais” 2016. 275 f. Tese (Doutorado) -Curso deDoutorado em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Magina, S. P.; Santana, E. R. S.; Cazorla, I. M.; Campos, T. M. M.(2010) As Estratégias de Resolução de Problemas das Estruturas Aditivas nas Quatro Primeiras Séries do Ensino Fundamental. “Zetetiké”, Unicamp, v. 18 n. 34, p. 15-50.
Silva, J. B.; Sales, G. L.; Castro, J. B. (2018) “Gamificação de uma sequência didática como estratégia para motivar a atitude potencialmente significativa dos alunos no ensino de óptica geométrica”. In: VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2018).
Tytler, R.; Prain, V.; Peterson, S. (2007) Representational issues in students learning about evaporation. “Research in Science Education”, v. 37, p. 313-331.
Vergnaud (2009)“A criança, a matemática e a realidade:problemas do ensino da matemática na escola elementar”. Tradução Maria Lucia Faria Moro; revisão técnica Maria Tereza Carneiro Soares. Curitiba: Editora da UFPR.
