Pharos: an innovative digital educational game to assist in the teaching and learning of Mathematics

  • Samanta Aires UFRN
  • Charles Madeira UFRN
  • Gisélia Santos UFRN
  • Nathanael Nascimento UFRN

Abstract


Mathematics is a discipline that faces many problems because students find it difficult to learn it and find it boring. This reality is experienced from basic education to higher education. Therefore, it is necessary to seek alternatives for the teaching and learning process of Mathematics to stimulate students in the construction of their own knowledge. The Pharos game is inserted in this context because it aims to help the teaching of Mathematics in UAB's degree courses, proposing an innovative solution based on mathematical modeling to simulate phenomena through puzzles in which players interact with the simulated world.

Keywords: Digital educational game, Innovation, Mathematics

References

Aires, S.; Madeira, C.; Ferreira, G.; Nascimento, N.(2019). “Pharos: Um jogo digital para auxiliar no ensino de Matemática nos cursos de licenciatura da Universidade Aberta do Brasil”. Anais do XVI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância (ESUD 2019), p.1461-1473.


Barbosa, J.(2004). “Contextualização e a Modelagem na Educação Matemática do Ensino Médio”. Anais do VIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Recife: SBEM.


Barbosa, J., Madeira, C. (2019) “PlayEduc: A Conceptual Framework for the Development of Digital Educational Games”. In the Proceedings of the IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies, p.103-104.


Bassanezi, R. C. (2002). “Ensino-Aprendizagem com Modelagem Matemática”. Editora Contexto, 4ª ed., 390p.


Chandler, H.; Silva, A.; Bittencourt, J. (2012). Manual de Produção de Jogos Digitais. Porto Alegre: Bookman, 2ª ed., 508p.


Gee, J. P. (2010). “Bons Video jogos + Boa Aprendizagem: Colectânea de Ensaios sobre os Videojogos, a Aprendizagem e a Literacia”. Tradução de Maria de Lemos Teixeira. Portugal: Edições Pedago.


Petri, G.; Wangenheim, C.; Borgatto, A. (2017). “Evolução de um modelo de Avaliação de Jogos para o Ensino de Computação”. Workshop sobre Educação em Computação.


Savi, R.; Ulbricht, V. (2008). “Jogos Digitais Educacionais: benefícios e desafios”. Novas Tecnologias em Educação (RENOTE), v. 6, n. 2.


Skovsmose, O. (1994). “Towards a critical mathematics education. Educational studies in mathematics”, 1994, 27.1: 35-57.


Unity. (2020). Produtos: Unity Platform. Página de Produtos. Disponível em: . Acesso em: 14 de ago. de 2020.
Published
2020-11-24
AIRES, Samanta; MADEIRA, Charles; SANTOS, Gisélia; NASCIMENTO, Nathanael. Pharos: an innovative digital educational game to assist in the teaching and learning of Mathematics. In: APPS.EDU CONTEST - PROTOTYPE CATEGORY - BRAZILIAN CONGRESS ON COMPUTERS IN EDUCATION (CBIE), 9. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 232-239. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2020.232.