AvaliaJS: Student Performance Evaluation Planning in Serious Games
Abstract
Serious Games (SG) should be designed with a focus not just on reaction but on evaluating student performance, which has been neglected. This work aims to develop and evaluate AvaliaJS, a conceptual model (which has two artifacts: canvas model and project document) to structure, guide and support the planning of the conception and execution of the evaluation. The artifacts were applied to three ready-made games as a proof of concept, and the quality of the model was evaluated by six experts in SGs development and evaluation/assessment, using a questionnaire. The results show that the model can be used to support teams in planning, documentation and development of artifacts, data collection and execution of the evaluation and assessment.
References
Aslan, S.; Balci, O. (2015). GAMED: digital educational game development methodology. In "Simulation", v. 9(4), p. 307-319.
Basili, V.; Caldiera, G.; Rombach, H. (1994). "Goal Question Metric Paradigm". Encyclopedia of Software Engineering, v. 1, John Wiley & Sons, p. 528-532.
Beecham, S.; Hall, T.; Britton, C.; Cottee, M.;Rainer, A. (2005). "Using an Expert Panel to Validate a Requirements Process Improvement Model". The J. Syst. Soft. v. 76.
Bellotti, F.; Kapralos, B.; Lee, K.; Moreno-ger, P.; Berta, R. (2013). "Assessment in and of serious games: an overview". Advances in Hu.-Comp. Inter., v. 2013, p. 1–11.
Chaudy, Y; Connolly, T. (2019). "Specification and evaluation of an assessment engine for educational games: Integrating learning analytics and providing an assessment authoring tool". In: Entertainment Comput., v. 30, p. 1-16.
Coelho, J.A.P.M.; Souza, G.H.S.; Albuquerque, J. (2020). Desenvolvimento de questionários e aplicação na pesquisa em Informática na Educação. Jaques, P. A. et al., (Org.) "Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa". Porto Alegre, RS: SBC.
Cronbach, L. J. (1951). "Coefficient alpha and the internal structure of tests". Psychometrika, v. 16(3), p. 297–334.
Daoudi, I.; et al. (2017). "Learners' Assessment and Evaluation in Serious Games: Approaches and Techniques Review". ISCRAM-med, Xanthi, Greece.
Emmerich,K.; Bockholt,M. (2016). "Serious Games Evaluation: Processes, Models, and Concepts". Entert. Comp. and Serious Games. Springer, Cham, v. 9970, p. 265-283.
Falchikov, N. (2005). "Improving Assessment Through Student Involvement: Practical Solutions For Aiding Learning In Higher And Further Education". RoutledgeFalmer.
GIL, A. C. (1991). "Como elaborar projetos de pesquisa". 3 ed. SP: Atlas, p. 1-192.
Hattie, J.; Timperley, H. (2007). "The power of feedback". Review of Educational Research, v. 77(1), p. 81‐112.
Kirkpatrick, J. D.; Kirkpatrick, W. K. (2016). "Kirkpatrick's Four Levels of Training Evaluation". ATD Press.
Mourão, L.; Meneses, P. P. M. (2012). Construção de Medidas em TD&E. In "Medidas de Avaliação em Treinamento, Desenvolvimento e Educação: ferramentas para gestão de pessoas". PA, RS: Artmed, p. 50-63.
Oliveira, R. N. R. et al. (2019). "Avaliações em Jogos Educacionais: instrumentos de avaliação da reação, aprendizagem e comparação de jogos". In: SBIE, p. 972-981.
Oliveira, R. N. R. et al. (2021a). "Relato de Experiência do Desenvolvimento e Avaliação da Usabilidade e Acessibilidade de um Protótipo de Jogo Educacional Digital para Pessoas com Deficiência Visual". In: RBEE, v.27(3), p. 847-864.
Oliveira, R. N. R.; Cardoso, R. P.; Braga, J. C.; Rocha, R. V. (2018). "Frameworks para Desenvolvimento de Jogos Educacionais: uma revisão e comparação de pesquisas recentes". In: SBIE, p. 854-863.
Oliveira, R. N. R.; Rocha, R. V; Goya, D. H. (2021b). "Planning the Design and Execution of Student Performance Assessment in Serious Games". In: Journal on Interactive Systems (JIS) - Special Issue Best of SBGames 2020 - Education and Health, p. 1-15.
Oliveira, R.N.R.; Rocha, R.V. (2019). "Guerra em Alto Mar: um Jogo de Tabuleiro com Quiz Personalizável para Engajar e Motivar Estudantes". In: SBGames, p. 1164-1167.
Oliveira, R.N.R.; Rocha, R.V .(2020a). "AvaliaJS: Modelo Conceitual de Planejamento da Avaliação do Desempenho de Alunos em Jogos Sérios". Relatório Técnico. UFABC, 2020a. Disponível em: https://bit.ly/RelatorioJS. Acesso em: maio. 2020.
Oliveira, R.N.R.; Rocha, R.V. (2020b). "Modelo Conceitual de Planejamento da Avaliação do Desempenho de Alunos em Jogos Sérios". In: SBGames, p. 682-691.
Oliveira, W.; Joaquim, S. and Isotani, S. (2020). Avaliação de Jogos Educacionais: desafios, oportunidades e direcionamento de pesquisa. In XIX SBGames, p. 775-778.
Osterwalder, A. (2004). "The Business Model Ontology: A Proposition in a Design Science Approach". Thesis (Bus. Infor. Syst.) - Univ. of Lausanne, Switzerland.
Petri, G. (2018). A method for the evaluation of the quality of games for computing education. Dissertation (Computer Science) - Federal University of Santa Catarina. Florianópolis, SC, p. 1-335.
Rocha, R. V. (2014). "Metodologia iterativa e modelos integradores para desenvolvimento de jogos sérios de treinamento e avaliação de desempenho humano". Tese (Doutorado em Ciência da Computação) – UFSCar.
Rocha, R.V.; Bittencourt, I.I.; Isotani, S. (2015). "Análise, Projeto, Desenvolvimento e Avaliação de JSs e Afins: uma revisão de desafios e oportunidades". In SBIE, p. 692-701.
Rossato, I. F. (1996). "Uma metodologia para a análise e solução de problema". Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção e Sistema) - UFSC.
Salas, E. et al. (2009). Performance measurement in simulation-based training: a review and best practices. In Simulation & Gaming, v. 40, p. 328–376.
Savi, R.; Gresse Von Wangenheim, C.; Ulbricht, V. R.; Vanzin, T. (2010). "Proposta de um modelo para avaliação de jogos educacionais". In RENOTE, v. 8(3), p. 1-10.
Star, K.; Vuillier, L.; Deterding, S. (2016). D2. 6 Prosocial Game design methodology. Gamification of Prosocial Lear. for Incr.Youth Inclusion and Acad. Achi., p. 1-60.
Trybus, J. (2010). "Game-Based Learning: What it is, Why it Works, and Where it's Going". NMI White Paper. New Media Institute, New York.
Wohlin, C.; et al. (2000). "Experimentation in Software Engineering-An Introduction". (1st ed.). Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA, USA.
Zerbini, T.; Borges-ferreira, M. F.; Abbad, G. S. (2012). Medidas de Reação a Cursos a Distância. In "Medidas de Avaliação em Treinamento, Desenvolvimento e Educação: ferramentas para gestão de pessoas". PA, RS: Artmed, p. 91-107.
