FalePirata: A Serious Game to Aid the Literacy Process Through the Phonic Method
Abstract
Obtaining full literacy among Brazilians is still an obstacle, as a considerable part of the population suffers from a lack of schooling. This work aims to present a serious game, called "FalePirata", developed with the purpose of assisting in the literacy learning process, through the phonic method, which is indicated when considering a more inclusive education. of the game, the methodology considered design aspects of Child-Computer Interaction (ICC) and digital game elements combined with requirements inserted in the software, which are essential in the phonic method, such as the visual presentation of the lip articulation and the sound produced by letters and words.
References
Alencar, L., Pessoa, M., and Pires, F. (2019). Looking for pets: um jogo de estratégia para o desenvolvimento do pensamento computacional. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 8, page 1251.
Barbosa, C. R., Neto, J. C., and Vasconcelos, G. (2017). Swaspie: proposta de um software para as fases pré-silábica e silábica da alfabetização de crianças com transtorno do espectro autista. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 23, page 1079.
Barbosa, D. T. and de Souza, N. N. (2017). O método fônico sob a perspectiva neuropsicológica. Revista da UNIFEBE, 1(22):21–36.
Corrêa de Lima, A., Cruz, N., Daniele Cavalheiro, M., Araújo, Q., and Santos Batista, E. J. (2018). Access education: Educational platform based on cci principles and web accessibility. In 2018 XIII Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO), pages 277–283.
de Castro Junior, H. P., de Almeida, M. J. M., Montenegro, K. S., and de Oliveira, A. I. A. (2008). O software "brincando com leitura": estimulação de habilidades para a aprendizagem de leitura e escrita de crianças com deficiência. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 1.
Fragoso, A. O., Menezes, A., Dias, N. M., and Seabra, A. G. (2013). Dificuldade de leitura em crianças com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: Relato de intervenção com método fônico. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, 13(1).
Lucchese, F. and Ribeiro, B. (2009). Conceituação de jogos digitais. São Paulo, page 7.
Valenza, M. V., Hounsell, S., Gasparini, I., et al. (2018). Guidelines para game design de jogos sérios para criançaas. In Brazilian Symposium on Games and Digital Enterntainement.
