Letramento digital no ensino médio: promovendo habilidades tecnológicas em Currais Novos/RN

  • Amanda Camila Bezerra IFRN
  • Thamirys Carollina Barbosa de Barros IFRN
  • Francisco Genivan Silva IFRN

Abstract


Despite the technological evolution having provided numerous benefits over the years, there is still a portion of the population that lacks access to technology and does not possess the basic knowledge necessary for its handling, these are the digital excluded. In view of this, the project "Digital Literacy in Currais Novos" aimed to promote the development of digital skills through a computer training course. The project proposed more than just technical training, but an opportunity for social improvement through knowledge and use of technology. The project took place in the city of Currais Novos/RN and trained 30 students from the State School Capitão Mor Galvão.

References

Almeida, Lília Bilati de; Paula, Luiza Gonçalves de. (2005) “O retrato da exclusão digital na sociedade brasileira”. Journal of Information Systems and Technology Management. Disponível em: [link]. Último acesso: Julho, 2022.

Alves, Victória G. da Silva; Bernardo, João Helis; Lemos, Maria Clara L. de. (2020). “A Inclusão Digital no Contexto Social da Educação de Jovens e Adultos: Um Estudo Exploratório nas Escolas de Macau -RN”. Disponível em: [link]. Último acesso: Maio, 2023.

Ávila, Ismael Mattos A. e Holanda, Giovanni Moura De. (2006) “Inclusão digital no Brasil: uma perspectiva sociotécnica”. In: SOUTO, Átila A., DALL’ANTONIA, Juliano C. e HOLANDA, Giovanni Moura de. (org). As cidades digitais no mapa do Brasil: uma rota para a inclusão digital. Brasília, DF: Ministério das Comunicações. Último acesso: Junho, 2022.

Gonçalves, David Kelvin Galindo; Galindo, Joaci. (2019) “Inclusão digital em busca de desenvolvimento computacional de crianças e adolescentes: Um olhar para o futuro das intercomunicações sociais e profissionais”. Disponível em: [link]. Último acesso: Junho, 2022.

Índice de Desenvolvimento da Educação Básica 2019 (IDEB). Brasil. Rio de Janeiro: IBGE Cidades. Disponível em [link]. Último acesso: Maio de 2022

Mattos, Fernando Augusto Mansor de; Chagas, José do Nascimento. (2008) “Desafios para a inclusão digital no Brasil”. Disponível em: [link]. Último acesso: Julho, 2022.

Neri, Marcelo Cortes. (2012) “Mapa da inclusão digital”. Fundação Getulio Vargas. Disponível em: [link]. Último acesso: Julho, 2022.

Silva Filho, Antonio Mendes. (2003) “Os três pilares da inclusão digital”. Revista Espaço Acadêmico. Ano III. nº 24. Disponível em: [link]. Último acesso: Junho, 2022.

Silva, Jheklos Gomes da Silva; Diniz, Juliana Regueira Basto. (2021) “Desafios e Possibilidades para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional no Fundamental I”. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). p. 148 – 157. Último acesso: Maio, 2023.

Tripp, David. (2005) “Pesquisa-ação: uma introdução metodológica”. Disponível em: [link]. Último acesso: Maio, 2023.

Zorzo, A. F.; Nunes, D.; Matos, E.; Steinmacher, I.; Leite, J.; Araujo, R. M.; Correia, R.; Martins, S. (2017) “Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação”. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). 153p. ISBN 978-85-7669-424-3. Último acesso: Maio, 2023.
Published
2023-08-23
BEZERRA, Amanda Camila; BARROS, Thamirys Carollina Barbosa de; SILVA, Francisco Genivan. Letramento digital no ensino médio: promovendo habilidades tecnológicas em Currais Novos/RN. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 89-96. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.231691.