O computador como instrumento musicalizador

  • Matheus de B. Rodrigues Jordão UFSJ
  • Josiane de Fátima Ribeiro UFSJ
  • Flávio Luiz Schiavoni UFSJ

Abstract


The computer has participated in different musical processes such as recording, editing, composition, creation, and teaching. In the context of teaching, thinking about teaching music using computers can bring us several questions such as: which music is taught, where this music will be taught or which method can be used. Therefore, we point out points of music teaching where we believe that the computer can be used as a musical instrument and tool that adds value to music teaching, which can, for many times, be distant from the students, not appropriating the cultural and social contexts of the students. of music. The work brings as a consequence the extension of ideas and references of music teaching, proposing a vision correlated with the context in which human society finds itself, seeking a more expressive inclusion of society and its cultural contexts, mainly of the poorest and peripheral population.

References

Alves, R. (2000). Estórias de quem gosta de ensinar: o fim dos vestibulares. Papirus Editora.

Choksy, L. (1974). The Kodály method: Comprehensive music education from infant to adult. Prentice-Hall Englewood Cliffs, NJ.

da Silva, L. A. (2020). O pífano nordestino como instrumento de musicalização no ensino fundamental. Wamon-Revista dos alunos do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da UFAM, 5(2):91–102.

de Andrade, R. A. S., Gonçalves, L. L., de Rezende, I., and Schiavoni, F. L. (2021). A inserção do músico no universo das práticas musicais com mediações tecnológicas baseadas em software livre. In ANAIS DO VI CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, pages 424–429.

de Oliveira Neto, A. B. (2018). Rumo à sala de estudos aumentada: experiências com suporte computacional para o desenvolvimento técnico e perceptivo na performance musical.

de Oliveira Neto, A. B., Loureiro, M. A., and Schiavoni, F. L. (2021). A tecnologia no estudo empírico da performance musical. In ANAIS DO VI CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, pages 430–436.

Jordão, M. D. B. R., Rocha, G. L., and Schiavoni, F. L. (2022). A idiomática do instrumento como fator para a criação de instrumentos musicais digitais e performances musicais digitais. In Anais do 7º Congresso Internacional de Arte, Ciência e Tecnologia e Seminário de Artes Digitais 2022, pages 593–608, Belo Horizonte - MG. EDUEMG EDITORA DA UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS.

KOELLREUTTER, H.-J. (2018). O espírito criador e o ensino pré-figurativo. Cadernos de estudo: educação musical, (6):53–59.

Marinho, L. D. (2016). A viola caipira como instrumento musicalizador:(re/i) novação e/ou manutenção da carga cultural a ela atrelada? Revista da Tulha, 2(1):100–118.

Mateiro, T. and Ilari, B. S. (2011). Pedagogias em educação musical.

Schiavoni, F. L. and Gonçalves, L. L. (2015). Utilização de software livre no ensino de música da ufsj. In SBCM 2015, pages 60–67, Campinas SP Brazil.

Soares Neto, J. J., Jesus, G. R. d., Karino, C. A., and Andrade, D. F. d. (2013). Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Est. aval. educ, pages 78–99.

Vieira, F. M. S. (2015). Classificação de softwares educacionais. Mídias na Educação, 12(1):1–3.

Vieira, R., Lunhani, G., and Schiavoni, F. L. (2021). Vantagens e desafios do emprego da metodologia steam no ensino de música na educação básica brasileira. In Proceedings of the 11 th Workshop on Ubiquitous Music (UbiMus 2021), pages 172–182.
Published
2023-08-23
JORDÃO, Matheus de B. Rodrigues; RIBEIRO, Josiane de Fátima; SCHIAVONI, Flávio Luiz. O computador como instrumento musicalizador. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 8. , 2023, Santarém/PA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 340-349. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2023.232944.