A Research for New Strategies for Teaching Structural Biochemistry through Augmented Reality

  • Alan Ferreira Alves UFPB
  • Cícero Francisco Bezerra Felipe UFPB
  • Liliane S. Machado UFPB

Abstract


This study aimed to investigate the difficulties of the students that attend to the Structural Biochemistry classes and the use of the augmented reality (AR) technologies as a support to the learning process. The work was divided into three phases: 1) application of a quiz, identifying the main difficulties with the subject; 2) development of a prototype with augmented reality technology; 3) use of the prototype and application of a quiz on the benefits identified with an AR technology in the learning process. It was observed that the main difficulty of the students consisted in the spatial visualization of biomolecules and the creation of an AR-based app would be an important tool in the process of learning the content of Structural Biochemistry.

References

Alcântara, N.; Vieira, A. (2015) “Elaboração e utilização de um aplicativo como ferramenta no ensino de Bioquímica: carboidratos, lipídios, proteínas e ácidos nucleicos”. Revista de Ensino de Bioquímica 13(3): 54-72.

Andrade, R.S.B.; Silva, A.F.S.; Zierer, M.S. (2017) “Avaliação das dificuldades de aprendizado em Bioquímica dos discentes da Universidade Federal do Piauí”. Revista de Ensino de Bioquímica 15(1): 24-39. Sociedade Brasileira de Bioquimica e Biologia Molecular – SBBq. DOI:10.16923/reb.v15i1.690.

Diniz, C. N.; Ol, G.O. (2006) “O uso da tecnologia da informação entre universitários” In: 7º ENANCIB – Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação.

Garzón, J. C. V; Magrini, M. L; Costa, C; Galembeck, E. (2014) “Metodologias inovadoras: Realidade aumentada no ensino de vias metabólicas”. Revista de Ensino de Bioquímica, 12(2): 128-143.

Mitre, S. et al. (2008) “Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais”. Ciência Saúde Coletiva 13(2): 2133-44.

Nelson, D. L.; Cox, M. M. (2014), Princípios de Bioquímica de Lehninger, Artmed, 6ª Edição.

Lima, E. F. (2017) “O Uso das TICs e da Pesquisa como Recursos Pedagógicos no Ensino de Bioquímica para o Curso de Licenciatura em Química”. Revista de Graduação USP, 2(2): 115-120.

Pasquali, L. (2011), Psicometria: Teoria dos testes na psicologia e educação, Vozes, 4ª Edição.

Rezende, F. (2000) “As Novas Tecnologias na Prática Pedagógica sob A Perspectiva Construtivista”. Revista Ensaio 2(1):70-87.

Souza, F. N. (2006) “Perguntas na aprendizagem de Química no Ensino Superior”. [Dissertação]. Universidade de Aveiro, Aveiro, 2006.

Tori, R.; Hounsell, M.S. (2018), Introdução a Realidade Virtual e Aumentada, 1ª edição.

Yokaichiya, D. K.; Galembeck, E.; Torres, B. B. (2004) “O que alunos de diferentes cursos procuram em disciplinas extracurriculares de bioquímica”. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular 1:E1-E8.

Zeni, A.L.B. (2010) “Conhecimento prévio para a disciplina de bioquímica em cursos da área da saúde da Universidade Regional de Blumenau-SC”. Revista de Ensino de Bioquímica 2(1):B1-B14.
Published
2019-08-28
ALVES, Alan Ferreira; FELIPE, Cícero Francisco Bezerra; MACHADO, Liliane S.. A Research for New Strategies for Teaching Structural Biochemistry through Augmented Reality. In: CONGRESS ON TECHNOLOGIES IN EDUCATION (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 11-19. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2019.8871.